Tempomat je nastao mnogo pre nego što većina vozača misli, još 40-ih godina prošlog veka, ali je postao popularan tek u poslednje dve decenije, kada su proizvođači automobila počeli da u vozila integrišu sisteme pomoći vozaču.
On zaista jeste vrlo praktična alatka, jer na dugim putovanjima pomaže vozaču da održava istu brzinu kretanja drumom bez konstantnog pritiskanja papučice gasa. Ipak, tempomat nije najbezbednija solucija, upozoravaju stručnjaci.
Odsustvo fokusa može dovesti do nesagledivih posledica
Znajući da brzinu vožnje može regulisati jednostavno pritiskom na taster tempomata, vozač se može potpuno "isključiti" tokom vožnje. Smanjena pažnja za volanom može dovesti do produžetka vremena reagovanja u nekoj ekstremnoj situaciji i, posledično, dovesti do saobraćajne nezgode.
Tempomat daje lažni osećaj sigurnosti
Pojedini vozači smatraju da je funkcija tempomata isto što i autonomna vožnja. Ali, to nije tako! Tek pojedine vrste automobila, obično najnovijih generacija, imaju prediktivni i adaptivni tempomat koji sam prepoznaje prepreke na putu i reguliše brzinu u skladu sa brzinom drugih vozila.
Zavisno od uslova na putu, tempomat nekada nije najbolji izbor
Funkciju tempomata ni slučajno ne bi trebalo koristiti tokom jakih padavina ili naleta snažnog vetra. Po ovako zahtevnom za vožnju vremenu vozač često mora reagovati u deliću sekunde, što zbog smanjene pažnje usled korišćenja tempomata nije uvek moguće, prenosi portal Lou ofises of Dejvid Kaufman.
Nije svaki put pogodan za korišćenje ove funkcije
U uslovima gradske vožnje tempomat nema svrhu, budući da se on koristi na otvorenom i pri konstantnim brzinama. Ovu funkciju ne bi trebalo koristiti ni tokom vožnje kroz ruralne i planinske predele, premda se na tim putevima često mogu sresti divlje životinje, stoka ili poljoprivredna vozila koja se kreću mnogo sporije ili premašuju gabarite trake.
Nisu svi tempomati isti: Funkcije zavise od vrste sistema
Tempomati mogu biti različiti: klasičan tempomat radi isključivo po principu održavanja konstantne brzine motora, adaptivni ima radarsku kontrolnu jedinicu koja detektuje brzinu kretanja vozila ispred i prilagođava se njoj ukoliko ono počne da koči, dok pametni, prediktivni tempomat može da reaguje i na znakove ograničenja brzine na putu i usporava prilikom ulaska u naseljena mesta.
Kakva je budućnost tempomata
Kada je reč o budućnosti ovog funkcionala, ona je i više nego svetla - stručnjaci neprestano rade na usavršavanju ovih sistema i integirsanju većeg broja funkcija, kako bi se bezbednost u saobraćaju podigla na najviši mogući nivo. Ipak, i pored toga, vozačima se uvek skreće pažnja na to da za volanom treba da budu maksimalno koncentrisani i da ništa ne prepuštaju slučaju.