Lažne verzije komada svetski poznatih modnih brendova se sve više proizvode, ali oni nisu bezbedni za ljude i životnu sredinu. Da bi se borili protiv ovog problema, a i eksperimentisali u kom pravcu veštačka inteligencija može da se razvija, tim istraživača kompanije "Osmo" je odlučio da AI sistemu podari "nos", kojim može da prepozna da li je određena patika original ili lažnjak.
Zahvaljujući digitalnom sistemu za prepoznavanje određenih molekula koji čine određen miris, "Osmo" tehnologija je veštačkoj inteligenciji zaista podarila čulo mirisa. U ovom procesu se koriste AI senzori za identifikaciju specifičnih profila mirisa, koji se zatim mogu porediti sa mirisom originalnih patika.
Za razliku od većine mekane robe i odeće, cipele su napravljene od raznih hemijski tretiranih materijala, lepkova i drugih komponenti koje odaju prepoznatljive mirise. Ljudski autentifikatori već godinama mirišu patike da bi uočili koje su lažne, zajedno uz posmatranje fizičkih karakteristika. Međutim, postoje određene molekularne nijanse koje ljudski nos jednostavno ne može da dešifruje i zato je razvijen ovaj digitalni sistem.
U prvom testu je kompanija radila sa neimenovanim, ali dobro poznatim prodavcem polovnih patika. AI sistem je analizirao 10 pravih i 10 lažnih, a zaključeno je da su senzori u 95 odsto slučajeva pogodili koja je original, a koja ne.
Prvo, sistemu su potrebne brojne količine originalnog proizvoda da bi model naučio da prepozna pravi profil mirisa. Zatim, patike se mogu pričvrstiti do senzora ili se senzor može ubaciti kroz kutiju za cipele da bi se izvršila analiza.
Iako su rezultati impresivni, ova tehnologija zahteva značajne kontrolne uzorke originalnog proizvoda, kako bi se tačno nanjušili falsifikovani proizvodi. To znači da metoda možda nije najefikasnija za retke modele patika, sa samo nekoliko dostupnih uzoraka.
Ipak, nova tehnologija je i dalje dragocena pomoć za autentifikaciju, u kombinaciji sa ljudskim rasuđivanjem zasnovanim na vizuelnim informacijama, prema portalu "Biznis of fešn". Ako se kombinacija ljudskog i AI prepoznavanja udruže, istraživači veruju da čak ni najbolje kreirani lažnjaci neće moći da prođu neprimećeni.
Zašto je važno prepoznati lažne proizvode
Osim novčane štete, lažni proizvodi često predstavljaju rizik po zdravlje, bezbednost i životnu sredinu. Postoje brojni slučajevi u kojima su ljudi dobili zdravstvene probleme nakon upotrebe lažne ili nekvalitetne robe, posebno ako su to farmaceutski/prehrambeni proizvodi, kozmetika, igračke...
Pored toga, postoje rizici po životnu sredinu u proizvodnji, upotrebi i odlaganju ovih artikala koji su napravljeni od jakih hemikalija i teških metala. Dakle, osim brendova kojima ovo može ugroziti reputaciju, potrošači su ti koji su direktno pogođeni opasnostima koje vrebaju iz lažne i neregulisane robe.
Za razliku od proizvoda zvaničnih brendova i kompanija, koji moraju da ispune bezbednosne standarde da bi prodavali proizvode, falsifikatori ne razmišljaju o bezbednosti. Na kraju, proizvodnja falsifikata često uključuje radnu eksploataciju, prinudu i korupciju različitih vrsta, tako da svi navedeni problemi znače da društvo u celini plaća visoku cenu za jeftinu robu.