Zbog čega su automobilske gume crne boje: Ranije su izgledale potpuno drugačije
Unutar drveta kaučukovac (Hevea brasiliensis) nalazi se gusta, kremasta supstanca bele boje, poznatija i kao lateks. Primena ovog materijala je danas široka, ali se on najviše koristi za proizvodnju automobilskih guma. Ipak, zbog čega su onda one crne boje, ako je lateks po prirodi beo?
Gume su nekada bile bele
Kada su automobili tek počeli da se proizvode, za njihove gume korišćen je prirodni lateks, pa su one bile bele boje. Međutim, lateks je bio dosta osetljiv na habanje, pa su gumama proizvođači dodavali i oksid cinka, koji je dodatno posvetljavao i ovako svetlu boju guma.
Kako su automobili počeli da se razvijaju i postaju brži i teži, nastala je potreba za otpornijim i kvalitetnijim gumama. Ali, ni to nije bilo dovoljno, pa su proizvođači počeli da traže druge načine da gume učine boljim za vožnju. I tada su došli na ideju da lateksu dodaju ugljenik.
Gume odjednom postaju crne
Dodavanjem ugljenika gume jesu postale neuporedivo čvršće i otpornije na habanje, ali su doživele i estetsku transformaciju i postale potpuno crne. Istina, ovo je bilo jako skupo rešenje u to vreme, pa crne gume nije mogao sebi priuštiti svako, prenosi Američki nacionalni institut za standardizaciju.
Već od 1960-ih godina one su postale standard i sa tržišta istisnule gotovo sve druge gume. Od tada, pa sve do danas, gume su se dodatno usavršavale, kako bi njihove performanse na drumu ispratile sva poboljšanja samih automobila i pružile vozačima stabilnost i sigurnost u vožnji.
Danas imaju preko 200 sastojaka
Iako je guma, odnosno lateks i dalje primarni sastojak automobilskih pneumatika, u njima se nalazi još oko 200 drugih sastojaka, koje ih čine otpornim na visoke ili niske temperature, vožnju po kamenitom terenu ili snegu, prelazak preko rupa i slično.
U sastav guma danas ulaze i posebna ulja, pigmenti, antioksidansi, silicijum i drugi aditivi koji im daju potrebnu čvrstoću, ali i elastičnost. Čitav proces izrade guma je veoma kompleksan i zahtevan, a zahtevi proizvođača se iz godine u godinu povećavaju.