Magazin

Da li ćemo brže stići ako se u gužvi stalno prestrojavamo iz trake u traku? Evo šta kažu stručnjaci

Svaki vozač se makar jednom u životu zaglavio u gužvi i to baš onda kada je negde žurio. I kao za baksuz, uvek bi se vozila u onoj drugoj traci nekako brže kretala. Da li je bolje rešenje ostati u svojoj traci sve do izlaska iz gužve ili je pametnije prelaziti iz trake u traku kako bi se skratilo vreme u gužvi? Evo šta je pokazalo istraživanje.
Da li ćemo brže stići ako se u gužvi stalno prestrojavamo iz trake u traku? Evo šta kažu stručnjaci© Canva / Kichigin

Kako bi odgovorili na pitanje koje muči sve vozače, a naročito one u većim gradovima, gde su gužve svakodnevne i višečasovne, naučnici Univerziteta u Torontu, u Kanadi, sproveli su interesantno istraživanje. Tokom eksperimenta oni su simulirali saobraćajnu gužvu u kojoj su se vozila kretala ravnomernom, ali sporom brzinom dve kolovozne trake, kako bi ustanovili koliko stil vožnje utiče na vreme u putu.

Stigne li se brže ako se prestrojavamo iz trake u traku

Istraživanje je pokazalo da su vozači koji su u gužvi vozili agresivnije i koji su se neprestano prestrojavali iz jedne u drugu kolovoznu traku na konačno odredište stigli maltene u isto vreme kao i oni vozači koji su se pomorili sa sudbinom i staloženo vozili samo jednom trakom. Zašto je to tako?

Objašnjenje za ovaj fenomen je sasvim prosto: kada stoji nepomično u gužvi, vozaču se samo čini da je saobraćaj u drugoj traci brži zbog optičke iluzije. Stvarno stanje, odnosno realnu brzinu kretanja vozila u jednoj i drugoj traci moguće je ustanoviti samo ukoliko se saobraćaj posmatra iz mesta, to jest sa trotoara pored puta.

Prestrojavanjem se stvara i "fantomska gužva"

Još jedan razlog zbog koga bi trebalo izbegavati neprestano prestrojavanje iz jedne u drugu traku jeste taj što se tom prilikom često stvaraju i zastoji koji se ne bi stvorili da prestrojavanja nije bilo. Naime, kada jedan automobil krene da prelazi iz jedne trake u drugu, vozila koja se već nalaze u toj traci ne mogu da krenu, a ne mogu ni ona koja se nalaze iza automobila koji se prestrojava, jer on praktično zauzima obe trake.

Stručnjaci ovu pojavu vole da nazivaju i "fantomskom gužvom" jer ona te postoji, te ne postoji, ali u trenutku kada nastane, stvara još veću gužvu. Problem je i što je ovakvu gužvu nemoguće predvideti, jer njen nastanak zavisi isključivo od odluke vozača koji su u tom trenutku za volanom, a znači - nemoguće je i izbeći je, prenosi portal TekInsajder.

Stav stručnjaka je jasan

U svetlu ovog istraživanja, kanadski stručnjaci dali su svim vozačima jedan veoma prost, a izuzetno koristan savet: kada vozite kroz grad i gužvu, potrudite se da se krećete istom brzinom, koja je prilagođena uslovima na putu i izbegavajte konstantno prestrojavanje iz trake u traku. Tako ćete ne samo manje mučiti automobil, već i smanjiti rizik od nastanka "fantomske gužve" i saobraćajne nezgode.

image