Reč koja je osvojila titulu godine prema Oksofordskom rečniku iskazuje zabrinutost u vezi načina na koji onlajn sadržaj može da upravlja našim umom, posebno onaj koji gledamo na društvenim mrežama kao što su TikTok, Instagram, Iks...
Učestalost upotrebe reči porasla je za 230 odsto između 2023. i 2024. godine, a psiholog i profesor Univerziteta Oksford, Endru Pšibilski, kaže da je popularnost te reči "simptom vremena u kome živimo". U glasanju je učestvovalo više od 37.000 osoba koje su pomogle da se ta reč izabere sa skraćene liste koju je sastavila Oksfordska izdavačka kuća, prenosi "Gardijan", a prethodni dobitnici ove titule su se takođe odnosili na reči i trendove koji su obeležili godinu.
"Trulež mozga" je nadmašila pet drugih reči koje su ušle u uži izbor, uključujući demure (umerenost, skromnost), Romantasy (književni žanr, spoj romantike i fantastike) i dynamic pricing (dinamičko određivanje cena).
Dobitnik ovogodišnje titule je ubedljivo najpesimističniji od prethodno navedenih, jer opisuje način na koji sadržaj koji je trivijalan, koji služi samo da privuče (ali ne i da drži) pažnju, koji ne zahteva od nas da razmišljamo, zauzima ogroman deo interneta - postepeno nas zatupljuje, a da to ni ne primećujemo.
"Ona u stvari, opisuje naše nezadovoljstvo onlajn svetom i to je reč koju možemo da koristimo da iskažemo našu zabrinutost koju imamo o društvenim mrežama," kaže Pšibilski, prenosi Bi-Bi-Si.
Činjenica da je ova reč pobedila predstavlja rastuću preokupaciju društva o tome kako se razvijaju naši virtuelni životi, način na koji se uticaj interneta prožima kroz pitanja ko smo mi, o čemu govorimo...
"Nije iznenađujuće što je toliko glasača odabralo ovaj termin, a smatram da je fascinantno da su reč naviše usvojile generacija Zed i Alfa - zajednice koje su u velikoj meri odgovorne za upotrebu i stvaranje digitalnog sadržaja na koji se termin odnosi", rekao je šef uredništva Oksfordskih rečnika Kasper Gretvol.
Prošlogodišnja pobednička reč, "rizz" (šarm i privlačnost), bila je zanimljiv primer kako se jezik sve više menja i oblikuje unutar onlajn sveta, a "trulež mozga" govori o jednoj od uočenih opasnosti virtuelnog života i o tome kako koristimo svoje slobodno vreme.
Ipak, ovaj pojam nije nastao tek nedavno, već je prvi put iskorišćena 1854. godine, kada je Henri Dejvid Toro u svojoj knjizi "Valden" napisao: "Dok Engleska nastoji da nađe sredstvo protiv truljenja krompira, hoće li se iko potruditi da izleči trulež mozga - koji prevladava mnogo šire i ubojitije?"
Kritikovao je sklonost društva da obezvređuje složene ideje i kako je to deo opšteg pada mentalnih i intelektualnih napora - a izgleda da je ova ljudska mana i dalje prisutna.
Reč godine se takođe poklapa sa nedavnim istraživanjima koja su pokazala da, iako imamo pristup različitom zabavnom sadržaju više nego ikada, mnogi prijavljuju da im osećaj dosade nikada nije bio veći. Drugim rečima, pristupačnost neograničenom sadržaju koji se lako nalazi, ali i lako zaboravi, samo doprinosti mentalnom premoru i podstiče "trulež mozga".