Društvene mreže generišu ogromne količine ugljen-dioksida, TikTok prednjači
Prosečan korisnik TikToka generiše emisiju gasova staklene bašte ekvivalentnu vožnji automobilom na benzin oko 198 kilometara godišnje, pokazuju podaci. Drugim rečima, godišnji ugljenični otisak TikToka verovatno je veći od emisija gasova staklene bašte iznad Grčke, govore analize konsultantske firme Greenly.
Procenjuje se da su emisije TikToka u Americi, Velikoj Britaniji i Francuskoj u 2023. godini iznosile oko 7,6 miliona metričkih tona ugljen-dioksida (CO2) – daleko više nego što proizvode Iks i Snepčet u istom regionu. TikTok ima milijardu korisnika širom sveta, a podaci pomenute konsultantske firme stavljaju njegov ugljenični otisak nešto iznad Instagrama, iako Instagram ima skoro dvostruko više korisnika.
Razlog za to leži u jedinstvenoj privlačnosti TikTok platforme. Prosečan korisnik Instagrama provodi 30,6 minuta dnevno na aplikaciji, dok korisnik TikToka provodi 45,5 minuta.
"Ceo algoritam je izgrađen oko masovne proizvodnje video-sadržaja, a privlačnost ima posledice u vidu podsticanja ljudi da stvaraju sve veći individualni ugljenični otisak", pojašnjava Aleksis Normand, izvršni direktor u kompaniji Greenly.
Pošto Amerika, Velika Britanija i Francuska čine manje od 15 odsto globalne korisničke baze TikToka, ukupni ugljenični otisak platforme verovatno je oko 50 miliona metričkih tona ugljen-dioksida. Kako ove procene ne obuhvataju manje izvore emisija, poput kancelarijskog prostora i putovanja zaposlenih, verovatno su potcenjene. Poređenja radi, godišnje emisije Grčke za 2023. iznosile su 51,67 miliona metričkih tona.
Šta još govori analiza
TikTok ima drugi najveći ugljenični otisak po minuti odmah nakon Jutjuba. Jedan minut na TikToku generiše u proseku 2,921 grama ugljen-dioksida, dok Jutjub generiše 2,923 grama, a Instagram 2,912 grama.
Zbog ogromne količine sadržaja i zbog dužeg prosečnog vremena korišćenja, TikTok korisnici generišu najveće godišnje emisije ugljen-dioksida. Prosečan korisnik TikToka proizvede 48,49 kilograma CO2 godišnje, dok Jutjub korisnik proizvede 40,17, a Instagram korisnik 32,52 kilograma.
Studija je analizirala ugljenični otisak po korisniku u minuti uzimajući u obzir emisije povezane sa data centrima, koji čine oko 99 odsto otiska, kao i emisije vezane za punjenje uređaja nakon korišćenja platformi, piše Gardijan.
TikTok se obavezao da će do 2030. postati karbonski neutralan. Kompanija je 2023. pokrenula Project Clover za postizanje ovog cilja, uz unapređenje bezbednosti podataka. Do sada je izgrađen jedan centar za obnovljivu energiju, vredan 12 milijardi evra u Norveškoj, koji radi na 100 odsto obnovljivoj energiji.