Magazin

Inovacija ili nepoštovanje putnika? Aviokompanije planiraju da uvedu stajaća sedišta u avionima

Većinom smo navikli da žrtvujemo dodatni kofer ili obrok u avionu, kao i da putujemo samo s ručnim prtljagom kako bismo uštedeli na avionskoj karti. Udobnost nije uvek prioritet kad je cena letova u pitanju - ali da li biste bili spremni da tokom celog leta ne sedite, već da stojite ili se oslanjate kao na biciklu, samo da biste platili manje? Neke avio-kompanije ozbiljno razmatraju uvođenje nove generacije "sedišta za stajanje", ali postavlja se pitanje koliko je ideja zaista mudra.
Inovacija ili nepoštovanje putnika? Aviokompanije planiraju da uvedu stajaća sedišta u avionimaGetty © mihailomilovanovic

Putovanja avionom će možda izgledati veoma drugačije, jer nekoliko niskotarifnih avio-kompanija planira uvođenje nesvakidašnjeg koncepta koji bi mogao izazvati pravu podelu mišljenja među putnicima - putovanje u "polustojećem" položaju.

Reč je o novoj vrsti sedišta pod nazivom Skyrider 2.0 - koja više liče na biciklistička nego na klasična avionska, na koja putnici sedaju i ne opuštaju noge, već se oslanjaju na naslon dok stoje pod blagim nagibom, kao da su naslonjeni na sedlo.

Ova vrsta sedišta omogućava povećanje kapaciteta putnika u avionu za oko 20 odsto, prema trenutno dostupnim podacima. Konstrukcija je lakša za čak 50 odsto u poređenju sa klasičnim sedištima u ekonomskoj klasi, a broj komponenti je sveden na minimum, u cilju smanjenja troškova proizvodnje i održavanja. U kompaniji "Aviointeriors", koja stoji iza projekta, ovaj dizajn vide kao revoluciju u ponudi jeftinih letova.

Osim što ovakav dizajn omogućava značajno povećanje broja putnika po letu, potencijalno znači da će cene karata biti niže. Svaki red sedišta povezan je sa podom i plafonom kabine, što doprinosi većoj stabilnosti, a namenjena su za letove koji ne traju duže od 2 sata.

Neobična sedišta trebalo bi da se pojave već 2026. godine pojave, a prvi put su predstavljena na prestižnom sajmu avio-enterijera u Hamburgu 2018. godine. U poređenju sa prethodnom verzijom, koju je kompanija prvobitno pokušala lansirati 2010. godine, ova nova generacija ima poboljšanu podlogu, čvršću konstrukciju i znatno lakši okvir, prenosi "Dejli mejl". 

Putnici protiv novog koncepta letenja

Iako su tehničke prednosti jasne - više putnika, manje troškova, jeftinije karte - mnogi korisnici društvenih mreža nisu impresionirani idejom. Na platformama poput Iksa i Instagrama su se pojavili komentari korisnika koji novi koncept doživljavaju kao "degradaciju iskustva letenja". Neki ga opisuju kao "korak unazad" u odnosu na osnovne standarde udobnosti i poštovanja putnika, a drugi ovakav pristup oštro kritikuju jer deluje kao da može biti opasan po onog ko koristi sedišta.

Informacije o konkretnim aviokompanijama koje planiraju uvođenje Skyrider 2.0 još uvek nisu zvanično potvrđene, a ni proizvođač za sada nije dao izjave. Iako uvođenje stajaćih sedišta možda zvuči kao tehnološki i ekonomski napredak, istovremeno pokreće razgovore o tome šta je prihvatljivo u ime nižih cena i većeg profita.

image
Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration 0:00
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time 0:00
Â
1x
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
      • Quality
      Live