Magazin

Deca vide više dezinformacija na internetu nego što mislimo - evo kako da ih zaštitimo

Decu ne možemo izolovati od interneta, ali možemo im pomoći da se na njemu snalaze pametnije i sigurnije. Ako se sposobnosti kritičkog razmišljanja u digitalnom svetu razvijaju rano, veće su šanse da ne poveruju svakoj informaciji koju vide i da nauče kako da prepoznaju šta je istina i šta nije - a pomoć roditelja je ključan faktor.
Deca vide više dezinformacija na internetu nego što mislimo - evo kako da ih zaštitimoGetty © Barbara Lorena Vergara

Od najranijeg uzrasta, deca umeju da procenjuju ko im deluje pouzdano, a ta sposobnost se može preneti i u digitalni prostor - ali uz podršku i nadzor roditelja. Na primer, kada dete čuje iznenađujuću tvrdnju, često će se zapitati da li je istinita i pričati sa odraslima. Međutim, ako je ta tvrdnja viđena na internetu, onda raskrinkavanje zahteva više pažnje a roditelji tada moraju biti od veće pomoći. Da biste razvili zdravu dozu skepticizma kod deteta, preporučuje se da uradite sledeće:

Iskoristite dečju prirodnu radoznalost

Svako dete ima fazu kada neprestano postavlja pitanja. Umesto da tu radoznalost ugušimo kratkim, nezainteresovanim odgovorima, vredi započeti razgovor. Kada dete postavi neočekivano pitanje vezano za neku tvrdnju ili vest koju je videlo na internetu, bolje je da podstičete analiziranje - pitajte dete šta ono misli, zašto to misli i kako biste zajedno mogli doći do odgovora. Tako se ne gradi samo znanje, već i veština rasuđivanja.

Budite dobar uzor

Rano upoznavanje sa onlajn svetom je ključno za razvijanje svesti o dezinformacijama. Zato je važno da deca vide da ni roditelji ne prihvataju sve "zdravo za gotovo". Roditelj može naglas komentarisati kada smatra da određena informacija nije istinita, objasniti kako upoređuje izvore i zašto internet i veštačka inteligencija nisu nepogrešivi izvori, prenosi "Jahu lajf".

Vežbajte "strateško povlačenje"

Razvijanje kritičkog razmišljanja nije proces koji će biti brz i gladak, već ono zahteva vreme, strpljenje i koncentraciju. Suprotno tome, društvene mreže su dizajnirane da se koriste brzo, da sadržaj bude raznovrstan i beskrajan, tako da razvijanje svesti o dezinformacijama može biti još izazovnije.

Čak i ako neka objava izaziva sumnju, taj osećaj može brzo nestati kada se pojavi sledeći, atraktivniji sadržaj. Zato je važno učiti decu da naprave pauzu - vremenska ograničenja i kratak odmor od društvenih mreža mogu pomoći da se prekine navika brzog, nasumičnog skrolovanja i automatskoj "upijanja" sadržaja.

Jedna jednostavna strategija koju deca mogu usvojiti je: Ako određena slika, video snimak, vest ili komentar izazivaju intenzivne emocije, vreme je za pauzu. Senzacionalistički naslovi i objave koje podstiču bes često nisu pouzdane, već dizajnirane da privuku pažnju i zadrže korisnika na toj onlajn stranici, a prepoznavanje takvih mehanizama što pre je prvi korak ka svesnom korišćenju interneta kod dece.

image
Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration 0:00
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time 0:00
Â
1x
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
      • Quality
      Live