Tiho odustajanje (quiet quitting), fenomen koji je kao bomba odjeknuo u protekle dve godine, i koji je u potpunosti transformisao poslovno okruženje i način na koji se odnosimo prema radnim obavezama, sada ima svoju bolju verziju - "tiho napredovanje", odnosno "quiet thriving".
Koncept tihog napredovanja je sušta suprotnost tihom odustajanju, a preduzimanje konkretnih radnji i male promene u načinu razmišljanja i pogleda na posao, zaposlenima pomažu da se osećaju bolje na poslu, pokazuju više inicijative i uživaju u svojim radnim zadacima. Koje su to aktivnosti koje nam mogu pomoći da se iz stanja frustriranosti i nezadovoljstva "iščupamo" i ponovo zavolimo posao koji radimo?
Pronađite jednu stvar koju volite i u kojoj uživate
Mozak je programiran tako da negativne stvari uočava brže, a pozitivne zanemaruje ili im oduzima na značaju. Napravite potpuni preokret, i u svom poslu pronađite ono u čemu uživate, a zatim na ceduljici napišite šta je to što vas na poslu čini srećnim i zalepite na okvir monitora. Svakodnevno pročitajte ono što ste napisali, dodajte nove stvari u kojima uživate i videćete kako sa vremenom na vašem spisku postoje različite aktivnosti koje vam pričinjavaju zadovoljstvo, a kojih niste bili svesni!
Postavite granice
Postavljanje granica važno je ne samo u životu, već i u poslovnom okruženju. Kako biste izbegli burnout (sindrom sagorevanja) i zaštitili sebe i svoje mentalno zdravlje - jasno definišite zaduženja, kao i to da niste spremni da žrtvujete pauzu radi još jednog sastanka ili da na poslu ostajete prekovremeno svakoga dana. Iako će neko protumačiti ovakav stav kao nezainteresovanost za posao ili napredovanje - ovo je jedini način da sačuvate sebe od sagorevanja na poslu.
Osmislite sopstveni koncept rada
Ovaj koncept kreirale su i razvile psihološkinje Ejmi Vržesnjevski i Džejn E. Daton, iako deluje poprilično apstraktno, sasvim je jednostavan: porazgovarajte sa vašim menadžerom šta je to što vas u poslu čini srećnim i čime biste voleli da se bavite, a zatim u dogovoru sa njim kreirajte spisak aktivnosti koje biste mogli da pokrenete ili preuzmete na sebe, a koje će vas podstaći da se dodatno angažujete i pokažete sve svoje kvalitete. Možda je to obuka novozaposlenih ili vođenje timova na projektima, a možda i dobrotvorni rad unutar vaše organizacije. Šta god da je to što vas pokreće, ishod će biti isti - osećaćete se poletnije, korisnije i zadovoljnije, budući da ćete ideju moći da realizujete onako kako ste je zamislili.
Negujte prijateljstvo sa kolegama
Istraživanja pokazuju da zaposleni koji u poslovnom okruženju neguju prijateljstva ne samo da su raspoloženiji i opušteniji, već imaju i više inicijative i bolje poslovne rezultate. Zato nemojte oklevati da sa kolegama sa kojima radite ponekad popijete kafu i razmenite mišljenja i interesovanja, možda se baš u toj sredini krije neko sa kim će strogo poslovni odnos prerasti u dugogodišnje prijateljstvo.
Priključite se ekipi
U svakom kolektivu postoje ekipe - nekada ih objedinjuju zajednički projekati na kojima su angažovani, a nekada zajednička interesovanja, poput sporta ili drugih vanposlovnih aktivnosti. Ukoliko se u firmi osećate pomalo kao autsajder, potražite kolege sa kojima delite neke zajedničke pasije - vreme tokom pauze za ručak proći će u opuštenom razgovoru sa istomišljenicima, a vaše raspoloženje biće bolje iz dana u dan, znajući da pripadate nekoj grupi.
Napravite listu svojih dostignuća
U vrtlogu sastanaka, projektnih zadataka i ciljeva koje dobijamo od rukovodioca, često previdimo koliko smo uspešni u onome što radimo, i u kolikoj meri doprinosimo dobrobiti kompanije. Zato je važno da s vremena na vreme zastanemo i preispitamo koja smo dostignuća i zasluge imali u proteklom periodu. Ne samo da ćete se osećati bolje kada pogledate u listu stvari koje ste realizovali, već ovaj spisak možete kasnije iskoristiti i da ažurirate radnu biografiju i dodate aktivnosti koje vam ne bi pale na pamet da nije bilo spiska.