Magazin

Prijatno okruženje, fleksibilnost, hartije od vrednosti: Kako ruski poslodavci motivišu zaposlene

Konkurentne plate i atraktive bonus šeme zaposlenima više nisu toliko važni: sada kompanije u Rusiji moraju mnogo više da se "pomuče" da bi zadržale vredne kadrove. Kojim se alatima one služe i koliko su oni zapravo efikasni otkrili su ruski stručnjaci.
Prijatno okruženje, fleksibilnost, hartije od vrednosti: Kako ruski poslodavci motivišu zaposlene© Canva / skynesher

Stopa nezaposlenosti u Rusiji pala je u avgustu 2025. godine na istorijski minimum, dostigavši svega 2,1 procenat. Iako ovo deluje poprilično idilično, poslodavci se susreću sa velikom nestašicom kvalifikovanih kadrova, zbog čega su porasle i zarade koje oni nude zaposlenima (za oko 15 procenata). 

Međutim, imajući u vidu ovakve okolnosti (a i svest zaposlenih da su potrebni poslodavcima), kompanije više ne mogu da nude uobičajene uslove rada, već moraju da jedni druge nadmašuju, kako bi zaposlene motivisali da ostanu u kompaniji ili odaberu baš njihovu kompaniju, a ne konkurentske firme. A kako to rade?

Plata i bonusi više nisu odlučujući faktor: Zaposleni od poslodavaca traže nešto više

Donedavno je većina poslodavaca osim redovne zarade zaposlenima uplaćivala i privatno zdravstveno osiguranje. Sada je lestvica otišla u nebesa i za motivaciju je potrebno mnogo više. "Čak ni bonusi vise nisu prioritetni", navodi ekspert Instituta ekonomije rasta, Tatjana Koževnikova.

Među najcenjenijim benefitima jesu fleksibilno radno vreme, poštovanje ravnoteže između poslovnog i privatnog života, kao i korporativna podrška zaposlenima u slučaju neophodnosti, uz akcenat na mentalno i fizičko zdravlje i nepredviđene životne situacije, piše ruski portal RBK.

"Zaposlenima je važna radna sredina, neophodno im je da ona bude komforna i da izaziva osećaj zadovoljstva sama po sebi. Kompanije koje ne rade na ovoj vrsti adaptacije i ne prilagođavaju se uslovima na tržištu rizikuju da izgube najbolje stručnjake", smatra docent Državnog univerziteta upravljanja, Katarina Kaštanova.

Aktuelni su i programi dugoročne motivacije: Koristi ih dve trećine velikih kompanija

U fokusu su i takozvani programi dugoročne motivacije, koji zaposlene zadržavaju u kompanijama na 3 do 5 godina - čak dve trećine velikih ruskih kompanija u njemu vidi način da zadrže kadrove. Najčešće su to poslodavci u IT i bankarskom sektoru, kao i kompanije u agrarnoj industriji, piše ruski Forbs. 

Ovi programi koncipirani su po principu odloženog nagrađivanja: zaposlenima se umesto kratkoročnih bonusa nude akcije, opcije ili druge hartije od vrednosti, čija je vrednost usko povezana sa finansijskim pokazateljima kompanije ili stepenom njenog razvoja i udela na tržištu.

Putem ovog programa motivišu se najčešće ključni stručnjaci, koji poseduju određene kompetencije i reference važne za kompaniju, kao i zaposleni u srednjem menadžmentu, koji su od važnosti za razvoj preduzeća. Ranije, dok je situacija na tržištu bila povoljnija za poslodavce, se ovaj program fokusirao samo na top-menadžere.

image
Live