Virtuelna stvarnost i putovanje kroz vreme: Kako će izgledati turizam budućnosti

Zamislite da je šetnja kroz poslednje dane Pompeje ili let u svemir uz Gagarina nešto što možete da rezervišete kao i bilo koji uobičajeni aranžman! Budućnost turizma će možda da izgleda kao takva kombinacija virtuelne stvarnosti i pravih putovanja, koja će da nas vodi u prošlost ili u svemir. Virtuelni turizam raste izuzetno brzo: Predviđa se da će do 2033. godine tržište vredeti skoro 60 milijardi dolara, što je deo šireg trenda u kome tehnologija sve oblikuje način na koji doživljavamo svet.

Virtualna stvarnost (VR) već nudi iskustva koja mogu da se porede sa stvarnim putovanjima, pa čak i da ih u nekim slučajevima stimuliše i inspiriše ljude - toliko da posle virtuelnog obilaska lokacija često žele da ih posete i u stvarnom životu.

Pomoću VR možemo da "putujemo" kroz vreme i prostor. Na primer, u Grčkoj postoji usluga koja omogućava turistima da usmeravanjem kamere telefona na ruševine vide digitalnu rekonstrukciju drevnog grada, a takva vrsta interaktivnih formata postaje sve traženija: Čak 86 odsto putnika ih je izabralo kada su bili dostupni.

Iako je VR trenutno ograničena troškovima opreme i tehnološkim mogućnostima, analitičari predviđaju da će do 2040. godine ove barijere biti znatno smanjene, a virtuelna putovanja će postati dostupna svima. 

VR takođe otvara mogućnosti za inkluzivni turizam. Na primer, naučnici su otkrili da starije osobe osećaju veće zadovoljstvo životom i manje umora i anksioznosti nakon VR tura. Tehnologije koje uzimaju u obzir različite oblike percepcije takođe se već razvijaju za osobe sa invaliditetom, a očekuje se da će do sredine veka biti široko dostupne.

Virtuelna stvarnost takođe pomaže u planiranju putovanja - umesto klasičnih recenzija i fotografija, turisti će moći da istraže virtuelne gradove, osete atmosferu hotela ili događaja i prilagode svoje planove pre nego što krenu na put. Senzorne tehnologije, poput mirisa, već se koriste da pojačaju osećaj prisustva, a u kombinaciji sa VR mogu stvarati emocionalne stimuluse slične onim iz stvarnog sveta.

Da li će digitalna putovanja uticati na turizam

Oflajn turizam neće nestati. Virtuelno putovanje može da simulira doživljaje, ali ne može zameniti fizičko kretanje, promenu pejzaža i psihološki efekat putovanja. Studije pokazuju da stvarna putovanja poboljšavaju kognitivne funkcije, smanjuju depresiju i usamljenost, utiču na rad srca i aktiviraju imuni sistem.

Osim tehnologije, klimatske promene i novi ekološki standardi takođe će uticati na putovanja: Topli regioni će dobiti noćni turizam, a hladniji će postati popularniji. Lični ugljenični otisci bi mogli primorati putnike da razmišljaju o svom ekološkom otisku, što će digitalne alternative učiniti još atraktivnijim izborom.

Pored toga, velnes turizam dobija sve više na značaju. Očekivano tržište velnes putovanja će do 2027. dostići 1,4 biliona dolara. Hoteli budućnosti u ponudi će imati prostore za digitalnu detoksikaciju i potpuni oporavak, a nove tehnologije poput biofilnog dizajna, praćenja sna i zona za odmor na aerodromima omogućiće ugodnije putovanje. Dakle, stručnjaci smatraju da će tehnologija turističku industriju više prilagoditi individualnim potrebama putnika, prenosi "RBK Trend".