Kako pokazuju rezultati nove ruske studije, čak 74 odsto ispitanika svrstalo je klasične novogodišnje poklone - poput magneta i sitnih simboličnih predmeta - na sam vrh liste darova koje ne žele da dobiju. Istraživanje je sprovedeno u novembru 2025. godine i obuhvatilo je anketu među skoro 3.000 punoletnih ispitanika iz različitih delova Rusije.
Za većinu učesnika ovakvi pokloni više ne predstavljaju znak pažnje, već nepotreban predmet koji zauzima prostor i nema stvarnu vrednost. Pored toga, polovina ispitanika ističe da ne želi da se novogodišnji praznici pretvore u ezoterični ritual, pa kao nepoželjne navode tarot karte, amajlije i druge magijske simbole. Dodatnih 39 odsto Rusa negativno gleda na figurice, plišane igračke i slične "sakupljače prašine" koji, po njihovom mišljenju, nemaju praktičnu svrhu.
Kada je reč o poželjnim poklonima, na prvom mestu su se ubedljivo našle poklon vaučeri, koje čak 70 odsto ispitanika smatra idealnim izborom jer omogućavaju primaocu da sam odabere ono što mu je zaista potrebno ili što želi.
Nešto više od polovine učesnika ankete navelo je da bi se obradovalo kozmetici ili parfemima, dok bi oko jedne trećine posebno cenilo poklone sa emotivnim značajem - kao što su karte za događaje, putovanja ili različiti master kursevi i radionice. Takođe, 33 odsto ispitanika istaklo je da su im poželjni i tehnološki uređaji, od slušalica do aparata za negu i lepotu.
Na listi poželjnih novogodišnjih darova našli su se i modni dodaci i nakit (29 odsto), kao i lepi i funkcionalni predmeti za dom, koje je takođe izdvojilo 29 odsto učesnika istraživanja. Odeća i kućni tekstil zauzimaju nešto niže mesto, ali ih i dalje kao dobar izbor prepoznaje 25 odsto ispitanika.
Istraživanje je pokazalo i da se navike u kupovini novogodišnjih poklona menjaju, te da taj proces postaje sve manje spontan. Tako svaka osma osoba počinje da planira i kupuje poklone već nekoliko meseci pre praznika, dok četvrtina ispitanika sa kupovinom kreće u novembru, najčešće koristeći sezonske rasprodaje. Ipak, najveći broj ljudi - 41 odsto - poklone kupuje početkom decembra, dok se samo 18 odsto odlučuje za kupovinu u poslednjoj nedelji pred Novu godinu.
Najčešći primaoci novogodišnjih poklona su roditelji, koje daruje čak 77 odsto ispitanika, zatim prijatelji (70 odsto) i partneri (60 odsto). Pokloni se često kupuju i za druge rođake (44 odsto), dok 20 odsto ispitanika navodi da kupuje poklone i za decu. Četvrtina učesnika ankete planira da obraduje i kolege, dok svaki peti priprema poklone za nastavnike, trenere ili manikiriste (11 odsto). Zanimljivo je i da skoro polovina ispitanika planira da za praznike kupi poklon samom sebi, dok će 14 odsto posebnu pažnju posvetiti i svojim kućnim ljubimcima, prenosi "RIA Novosti".
Kada je reč o budžetu, većina Rusa planira umerenu potrošnju - 29 odsto ispitanika navodi da će za novogodišnje poklone izdvojiti od 3.000 do 7.000 rubalja (oko 3.300 do 7.700 dinara), odnosno od 7.000 do 15.000 rubalja (približno 7.700 do 16.500 dinara). Dodatnih 17 odsto spremno je da potroši između 15.000 i 30.000 rubalja (oko 16.500 do 33.000 dinara), dok 7 odsto planira da izdvoji čak od 30.000 do 50.000 rubalja (približno 33.000 do 55.000 dinara).