Zašto je važno ne mešati se u tuđe životne odluke

"Potpuno je nemoguće da znamo da li će prijatelj imati koristi od novog posla, rođenja deteta ili studiranja", kaže profesor Aklagi sa Kembridža. Mešanjem u ove odluke, narušava se osnovno moralno pravo, jer svako mora da važne i transformišuće odluke donese sam. Samoautorizacije je pravo da sami donosimo važne životne odluke, bilo da je reč o promeni posla ili roditeljstvu.

"Kada imaš nameru da se oženiš? Prolazi ti vreme", nije nešto što se može čuti samo u Srbiji. Širom sveta iz najbolje namere roditelji, familija i prijatelji pokušavaju da pomognu svojim najbližima na određeni način, kritikom ili pitanjima. Nekad ova pomoć ide malo dalje, pa se prvodadžiše za svoju decu ili se nameće upisivanje fakulteta za koje roditelji misle da su pravi izbor. 

Profesor morala, Farbod Aklagi sa Kembridža, smatra da je ovo potpuno pogrešno, jer je moralna obaveza dozvoliti članovima porodice, i prijateljima da donesu sami važne životne odluke.  

"Značaj donošenja odluka je u učenju šta je za nas dobro, donošenje izbora kojim saznajemo šta će naše osnovne želje i vrednosti postati. Jer autonomnim donošenjem, odlučujući za sebe, učimo i ko ćemo postati, a sve nam to daje određeni stepen samoautorstva", kaže profesor Aklagi u svom radu "Transformativno iskustvo i pravo na autonomiju otkrivanja", prenosi "Gardijan". Samo kroz ove važne odluke, osoba saznaje i uči o sebi.

Autonomija u otkrivanju šta je za nekoga odgovarajuća odluka, narušava se i onim što se smatra "dobrim namerama", kao što su to saveti prijatelja i porodice oko krucijalnih životnih odluka. Profesor Aklagi ovo objašnjava činjenicom da niko ne može da zna kako će odluke koje menjaju život - kao što je nov posao, rođenje deteta ili obrazovanje, koristiti nekome, sve dok se one zaista i ne dese. Zbog toga, svako mora da donese odluku samostalno, smatra ovaj profesor.

Jedino opravdano mešanje u tuđe životne izbore, ovaj profesor vidi samo ako je očigledo da će neko svojim izborom nekoga porediti ili ošteti sebe, a svaki drugi razlog navodi da je štetan, pa može i da povredi one koji se najviše vole.

"Davanjem razloga, argumenata ili dokaza u odnosu na to kakvo bi iskustvo druge osobe bilo ako nešto izabere ili ne, ne poštuje se njihovo moralno pravo na autonomiju izbora", smatra profesor morala i dodaje da su ovi izbori od ključne važnosti. Nije isto savetovati osobu da ne pojede picu i ovo obrazložiti, kao reći prijatelju da treba da osnuje porodicu i objašnjavati razloge koji možda uopšte neće biti takvi u realnosti.