Univerzalni odgovor na pitanje šta prvo videti u Moskvi je definitivno metro. Ovo je podzemni letopis glavnog grada, luksuz dvorčeva dostupan svima, zbirka remek-dela slikarstva i skulpture, grandiozni muzej čuda. Prva linija je svečano otvorena pre 88 godina a sada ima više od 200 stanica u sistemu najpovoljnijeg javnog prevoza. Svaka četvrta stanica je objekat kulturnog nasleđa. Veliki značaj je pridavan stvaranju i gradnji svake stanice, nije se štedelo na novcu. Na podzemnim palatama radili su najistaknutiji i talentovani stručnjaci.
Pokretne stepenice dužine 127 metara koje vode do perona stanice "Park Pobede", specifičan miris moskovskog metroa koji se ne može porediti ni sa jednim drugim i stanice koje su deo iskorijskog i kulturnog nasleđa svoje putnike svakodnevno ostavljaju bez daha.
Izdvajamo zanimljivosti o moskovskom metrou koje će vas sigurno navesti na to da poželite da se njime provozate i istražite njegove lepote:
- Pri izgradnji moskovskog metroa, odnosno pri gradnji novih tunela, dostignuta je neverovatna brzina gradnje od čak 650 metara mesečno. Kasnije, prilikom izgradnje metroa u Sankt Peterburgu, taj rekord je oboren, a metro se gradio skoro duplo brže
- Prva linija, Sokoljničeska, otvorena ja 15. maja 1935. godine i u trenutku puštanja u rad imala je svega 13 stanica i bila duga 11,2 kilometra
- Sve linije moskovskog metroa su linijske, osim linije Koljcevaja - ona je kružnog oblika i "prolazi" kroz svaku liniju (odnosno preseca), na taj način ih povezujući i olakšavajući putnicima da pređu sa jedne na drugu liniju. Inače, Koljcevaja linija gradila se punih jedanaest godina
- Miris moskovskog metroa ne može se uporediti, ali ni pomešati ni sa jednim drugim - za ovao možemo zahvaliti kreozotu, sredstvu kojim su se podmazivale šine
- Prva stanica na kojoj su bili uvedeni sistemi za očitavanje karata bila je stanica "Krasnije varota" - tamo su 1959. godine postavljeni prvi sistemi koji su primali kartonske karte a karta je bila vremenski ograničena na 35 minuta i koštala je tadašnjih 50 kopejek (50 para)
- Mozaike za stanicu "Novokuznjecka" sklapali su u Lenjingradu, koji je u to vreme bio pod blokadom
- Stanica "Plošad Revolucii" poznata je po tome što njeni holovi više podsećaju na muzej bronzanih figura, nego na stanicu
- Stanica "Park Pobede" je najdublja stanica moskovskog metroa - njeni peroni nalaze se 73 metra ispod nivoa zemlje.
- Na stanici 'Komsomoljska" nalazi se najveći broj stubova - čak 146
- Na svim linijama moskovskog metroa (a ima ih ukupno 14), osim Butovske, broj vagona u kompoziciji je 6, 7 ili 8
- Muškim glasom se objavljuju stanice u vozovima koji se kreću ka centru Moskve, dok se ženskim objavljuju kada se kreće ka periferiji, odnosno od centra. Na Koljcevoj liniji, pri kretanju u smeru kazaljke na satu stanice objavljuje muški glas, dok pri kretanju protiv kazaljke na satu - ženski
- Ukupna dužina moskovskog metroa je 438,6 kilometara i ima 250 stanica, od kojih je čak 44 zvanično proglašeno istorijskim i kulturnim nasleđem
- Stanica "Aleksandrovski sad" svoj naziv je tokom storije menjala čak šest puta: "Imeni Kominterna", "Kominterna", "Ulica Kominterna", "Vozdviženka" i "Kalininska".
- Na prelazu između stanica "Plošad Iliča" i "Rimska" postoji čak i fontana
- Na stanicama metroa nećete videti ni jednu kantu za otpatke - u cilju borbe sa terorizmom sve kante uklonjene su pre više od deset godina
- Moskovski metro jedan je od retkih na svetu koji putnicima omogućava besplatni internet
- Na 30 stanica moskovskog metroa nalaze se prirodni "ukrasi" - okamenjeni elementi koji su se sami prilepili na mermerne zidove ili stubove
- Moskovski metro je "pet friendly"ne samo kada su u pitanju putnici i njihovi ljubimci - u njemu je svoj dom pronašlo čak 500 pasa o kojima se zaposleni i putnici brinu
- U metrou neprestano rade pumpe za ispumpavanje podzemnih voda - ukoliko bi se desilo da se sve pumpe isključe, većina stanica u kratkom roku bi bile potopljene
- Najduže pokretne stepenice u moskovskom metrou nalaze se na stanici "Park Pobede" - skoro 127 metara dugačke. Najkraće se nalaze na stanici "Salarjevo" - putnici se njima podižu ili spuštaju svega tri metra
- Pre oko sto godina, dvadesetih godina dvadesetog veka, nemačka kompanija "Siemens - Bauunion" predlagala je da se u Moskvi izgradi metro, međutim, njihov predlog odbijen je bez razmišljanja.