Kako prepoznati da li je kritika zaista konstruktivna

Konstruktivnu kritiku prati niz vrednosti kao što su, između ostalih, poštovanje, poštenje, ljubaznost i jednostavnost. Trebalo bi da bude rado prihvaćena, jer pomaže u unapređivanju ličnosti, gradi karakter i uvek je dobro čuti tuđe mišljenje, bilo da je u pitanju posao ili privatan život. Ipak, postoje i kritike koje ne bi trebalo shvatiti kao pozitivan savet.

Konstruktivna kritika je presuda koja se donosi temeljno i s poštovanjem prema drugoj osobi, kako bi se pružila pomoć ili pozitivna vizija u pogledu određene okolnosti. Ovakva kritika je veliki deo procesa učenja i razvijanja i važno je biti svestan sopstvenih nedostataka. Prihvatati tuđe mišljenje je dobar način za vežbanje samodiscipline i skromnosti, jer su one dve velike stavke na putu do uspeha i rešavanja problema.

Međutim, da li je baš svaka kritika konstruktivna ili je u pitanju nešto drugo? U trenucima kada dođe do instiktivno negativne reakcije na kritiku i premišljanju o njenom značenju, moguće je da nije problem u nama, već u dvosmislenom ''savetu'', odnosno o "destruktivnoj kritici". Neobjašnjivo neprijatne emocije nakon primljene kritike mogu ukazivati da one nisu dobronamerne i iskrene.

Negativna mišljenja, ljubomorne opaske i čak uvredljivi komentari se mogu lažno nazvati ''prijateljskim savetom'' i ''konstruktivnim predlogom''. Postoji nekoliko načina za analiziranje situacije i preroznavanje ovog tipa pasivne-agresije:

Površna perspektiva

Pre prihvatanja saveta i kritike, važno je znati da li je osoba zaista dobro upućena u temu. Da li je imala iskustva sa takvim problemom? Da li je zaista obratila pažnju na problem oko kojeg udeljuje savet? Da li je uvidela sva moguća rešenja, perspektive i kontekst? U slučaju da je kritika veoma površna i nedovoljno informativna, možda nije dovoljno solidna i iskrena.

Iskustvo i kredibilitet

Ne bi trebalo strogo izdvajati ljude po njihovim iskustvima, ali ponekada je neophodno za upijanje najkorisnijih informacija. Na primer, ako savet dolazi od nekoga iz iste struke, sa mnogo više iskustva, onda je dobro poslušati njihovu perspektivu. Naravno, postoje izuzeci, ali pravi profesionalci udeljuju kritiku na razumljiv način. Takvi pojedinci su često poštovani, pa čak i oštra kritika ima dobru nameru i neće prouzrokovati negativne emocije.

S druge strane, oni koji nemaju mnogo uspeha ili iskustva u istom polju, mogu udeliti ''kritiku'' koja nema dovoljno utemeljeno objašnjenje. U takvom savetu se može kriti ljubomora i projekcija sopstvenih nesigurnosti, čak i nesvesno. Tada je važno podsetiti se autoriteta takve osobe, kao i da li bi primenjivanje njihovog predloga zaista bilo produktivno. Čak i kada je dobronamerno, prihvatanje saveta od osobe koja nije na poziciji u kojoj sebe želimo videti jednoga dana možda nije najbolji izbor. Ne bi bilo dobro olako primiti savet o štednji novca od osobe koja je uvek u dugovima, ili predlog vezan za ljubavni život od osobe koje nikada nema sreće u emotivnim vezama. 

Ljubomora

Kada je u pitanju zavist ili ljubomora, kritika može čak biti i zlonamerna i više delovati kao osuđivanje i omaložavanje, pre nego konstruktivan savet koji treba biti od pomoći. Staložena i adekvatna procena međuljudskog odnosa, atmosfere, tona govora i samih reči je veoma važna kako bi se došlo do ''pravog značenja'' iza moguće fasade. Važno je verovati drugima i prihvatiti njihova mišljenja, ali isto tako je potrebno imati i "rezervu" i razvijenu socijalnu inteligenciju. Ako je u pitanju osoba sa kojom odnos nije veoma pozitivan, da li je pametno primiti njihov savet bez ikakvog premišljanja? Nije potrebno ići u krajnosti i smatrati da je svaka konkurencija neprijatelj, ali biti svestan odnosa sa drugima i kako nas oni doživljavaju je veoma važna veština za uspeh. 

Najbolji način da se nosite sa kriticizmom koji u sebi nosi istinu je da na njega gledate kao na važan set informacija koji vam mogu pomoći da naučite nešto o sebi. Takođe, podsetite sebe da je konstruktivna kritika upućena na samo jedan aspekt vašeg ponašanja a ne na vas kao osobu u celini.