Magazin

Veštačka inteligencija u kreativnim industrijama - pomoćnik ili pretnja "kreativcima"

Sve veće mogućnosti veštačke inteligencije glavna su tema na prostorima interneta ovih dana, a mnogi kreatori grafičkih i tekstualnih sadržaja i grafički dizajneri sada su u strepnji - da li će ih pametne platforme u potpunosti zameniti?
Veštačka inteligencija u kreativnim industrijama - pomoćnik ili pretnja "kreativcima"© canva/ Devrimb

Primena veštačke inteligencije u kreativnim industrijama poput mode, umetnosti, kopirajtinga i SMM (social media managementa) sve je zapaženija, a opstanak brojnih kreativnih pozicija sada je i više nego upitan. Da li AI (AI - artificial intelligence) može da parira, pa čak i zameni grafičke dizajnere i druge "kreativce" ili je ipak samo alat koji će im olakšati svakodnevni rad?

Veštačka inteligencija ima mnogo pluseva: algoritmi su u stanju da pojedine zadatke rešavaju mnogo brže od čoveka zahvaljujući automatizaciji čitavog procesa ili njegovog dela, što obezbeđuje niže troškove (na račun uštede vremena i resursa) ali i veću preciznost u realizaciji - jer, složićete se, algoritam neće grešiti jer se umorio.

Sa druge strane, minusi nisu zanemarljivi pa ma koliko "inteligentni" bili, algoritmi i dalje zavise od čoveka, a njihov rad uslovljen je učešćem inženjera, programera i dizajnera. Tu je i pitanje kreativnog pristupa - činjenica je da još uvek ni jedan algoritam nije usavršen za kreativne poduhvate, a dizajn, stvaranje sadržaja i vođenje društvenih mreža zahtevaju upravo to, kreativnost i često personalizovan pristup. Na kraju, tu je i nedostatak fleksibilnosti, budući da algoritam sam po sebi nije u mogućnosti da se samostalno adaptira na promene, već zahteva podršku profesionalaca.

Zaključak je sledeći: bez obzira na sve benefite koje savremene tehnologije i platforme imaju, pozicije koje zahtevaju kreativnost, fleksibilnost i smisao za lepo i dalje su nezamenljive, a upotreba AI alata je tek pomoć dizajnerima.

Primena AI u kreativnim industrijama

Pravljenje grafičkog sadržaja - korisni AI alati u današnje vreme imaju sposobnost da generišu grafičke dizajnerske artefakte poput slika, logotipa, ilustracija, pa čak i fontova, na taj način štedeći vreme dizajnerima koji će više vremena imati da se fokusiraju na zadovoljstvo korisnika.

"UX" dizajn - grana grafičkog dizajna koja podrazumeva "iskustvo korisnika" (user experience) u velikoj meri može se osloniti na veštačku inteligenciju, budući da su AI alati pogodni za analizu ponašanja korisnika i implementaciju izmena dizajna zarad boljeg korisničkog iskustva. Stoga se sve češće kroz specijalizovane algoritme provlače podaci o korisničkom iskustvu, na osnovu kojih se kasnije unose potrebne korekcije.

Interfejs dizajn - na osnovu preferencija korisnika, veštačka inteligencija može pomoći dizajnerima da kreiraju atraktivniji interfejs sa što boljim funkcionalnostima, koje će rezultirati i boljim metrikama. Pored statičnog dizajna, AI je sada dovoljno "inteligentna" da učestvuje i u kreiranju interaktivnog dizajna zahvaljujući sposobnostima praćenja reakcija korisnika u realnom vremenu.

Šta veštačka inteligencija sigurno neće moći u bližoj budućnosti

I pored revolucije na polju dizajna i umetničke industrije i brzog razvoja i implementacije veštačke inteligencije, pojedini zadaci i dalje predstavljaju "veliki zalogaj" čak i za pametne plaftorme, budući da su intuicija, empatija, kao i razumevanje mentaliteta i dalje neophodni za kreiranje kreativnog i prilagođenog sadržaja koji će odgovoriti na sve potrebe korisnika i biti kulturološki i emotivno prihvatljiv.

Nedostatak autonomije najviše se ogleda u kreiranju novog sadržaja, koji može napraviti povezanost sa korisnikom, kakav može kreirati samo čovek, dok mašina može na sebe preuzeti tek naredne korake procesa - repetitivni rad na već postojećim idejama i konceptima. Takođe, deo koji ostaje nedokučiv za AI alate jesu kultura i mentalitet, premda su nijanse te koje čine razliku, a mogu biti uvredljive, pa čak i nedopustive u pojedinim kulturama.

image