Oskar: 70 godina glamura crvenog tepiha
Vreme "zlatnog Holivuda", značilo je ekstravaganciju, stil, sjaj i glamur. Spoj sjaja filmskih zvezda i televizije, stvorilo je potpunu novu dimenziju, do tada nepoznatu javnosti. Kako bi se održao nekakav standard u izgledu i podržala sjajna slava Holivuda, legendarna kostimografkinja Edit Hed imenovana je za modnog savetnika dodele Oskara, kako bi svi izgledali najbolje moguće. Kostimografkinju je izabrao filmski studio koji je nadgledano oblačenje i stil svakog učesnika. Sve je bilo detaljno isplanirano, pa su čak postojali ljudi koji su iza kulisa stajali i čekali da pomognu ukoliko se neka od haljina "pokvari" tokom ceremonije, piše magazin "Vog"("Vogue").
Glamur kao imperativ ali i pozajmljene haljine
Koliko su glamur i sjaj postali važni objašnjava i dodela čuvene zlatne statue glumici Džoan Kroford. Nju je, iako je nagradu je primila u krevetu, (jer je navodno bolovala od gripa), novinarska ekipa snimila u ekstravagantnoj svilenoj spavaćici sa kompletno nameštenom frizurom i šminkom. Međutim, bez obzira na potenciranje ovog sjaja "zlatnog Holivuda", nije bilo ništa čudno da za ovaj događaj glumice nose pozamljene haljine. Tako je Merilin Monro, 1951. godine nosila penastu haljinu od crnog tila, pozajmljenu iz odeljenja za kostime studija Foks, a koju je prvobitno nosila jedna druga glumica zarad uloge u filmu. Ovo nije bila neobična pojava u vreme pre nego što su brendovi postali zastupljeni na crvenom tepihu, a glumice su često pozajmljivale stvari iz fundusa studija. Dešavalo se i da nose iste haljine na više događaja!
Kostimografkinja Hed, koja je osvojila osam Oskara za kostimografiju tokom svoje izuzetne karijere, bila je ključna u stvaranju estetike filmskih zvezda zlatnog doba, vođena savršenstvom, na ekranu i van njega. Oskara je opisala kao "jedini put kada glumica predstavlja sebe, a ne lik u filmu".
Međutim, nisu svi momenti na Oskaru bili za ponos: Heti Mekdanijel, prva afroamerikanka koja je osvojila Oskara za ulogu u filmu "Prohujalo sa vihorom", prema tadašnjim pravilima u društvu, bila je primorana da sedi odvojeno od svojih "belih" kolega. Za tu priliku, obukla je plavu haljinu ukrašenu belim gardenijama u kosi. Mnogo godina kasnije, zbog ove nepravde, afroamerička glumica Monik je odala počast starijoj koleginici - Monik je 2010. godine dobila Oskara, a nosila je ne samo plavu haljinu, već je imala i bele gardenije u kosi.
Edit Hed je obukla i Grejs Keli za dodelu Oskara 1955. godine, u ledeno plavu haljinu napravljenu od svile, vrednu 4.000 dolara, što ju je u to vreme činilo jednom od najskupljih haljina. Ova kostimografkinja je zaslužna i za kultni izgled Elizabet Tejlor iz 1953. godine.
Kada je Edit 1970. godine napustila Oskara i savetničke dužnosti, nasledili su je njeni štićenici. Jedan od naslednika, Bob Meki, krivac je za takozvanu "golu haljinu", koju je Merilin Monro nosila dok je pevala rođendansku pesmu predsedniku Kenediju, a koju je prošle godine "prošetala" Kim Kardašijan na Met Gali. Ništa manje nije prošla nezapaženo ni haljina koju je on uradio za Šer 1973. godine.
Nekada su se stajlinzi poznatih žena podudarali sa trendom ili pokretima u društvu. Tako je Džejn Fonda 1973. godina, kao izraz revolta na rat u Vijetnamu, odabrala crno odelo sa pantalonama, kreatora Iv Sen Lorana, kao odraz onoga što je opisala kao "mračna vremena". "Nosila sam nešto što je bilo izražavanje stava. Nije bilo vreme za upadljive haljine. Bilo je to vreme za ozbiljnost", rekla je Fonda tada.
Početak saranje glumaca i modnih kreatora
Istovremeno dizajneri sve više počinju da primećuju da je dodela Oskara dobro mesto za njihovu reklamu, kao i za saradnju sa zvezdama. Polako su se postavljali temelji za ono što danas predstavlja "crveni tepih" na kome je regularno pitanje "Koga nosiš?"
Tako saradnja Elizabet Tejlor i modne kuće Dior počinje 1961. godine. Prati je Odri Hepbern koja sarađuje sa Živanšijem, kako na ekranu, tako i van njega. Ove početne saradnje između modnih dizajnera i glumaca, nastaju nakon što veliki filmski studiji gube moć koju si imali, a zvezde polako izlaze iz ugovornih obaveza koje su podrazumevala i striktna pravila u oblačenju.
Međutim, tek devedesetih godina prošlog veka, dizajnerske haljine na dodeli Oskara zaista imaju veliku važnost i uticaj. Pradina haljina Ume Turman iz 1995. godine, pomogla je da crveni tepih pređe u ozbiljnu teritoriju visoke mode i postavila scenu za moćne predstave koje sada dominiraju sezonom nagrada. Sada se glumci bore za ugovore za kozmetičke kuće ili kampanje, a njihovi super-stilisti postaju unosni brokeri koji stoje iza viralnih modnih trenutaka.
Upravo ovo potvrđuje i izjava čuvene kostimografkinje Hed: "Na dodeli Oskara ćete videti najveću svetsku modnu reviju... imaćete modne komade svih velikih dizajnera širom sveta po uzoru na najlepše žene u svetu, holivudske zvezde."