Kako se menjala slika žene u popularnoj kulturi - od princeze do heroja i zlikovca

Princeza, domaćica, superheroj, negativac... Žene su doživele mnoge transformacije kroz godine, ali kako se iz određenog klišea dolazi do nove "vrste" ženskih likova na velikom ekranu?

Ženski likovi u filmovima su uvek predstavljali više stvari - trenutni ideal žene, bunt protiv određenih stereotipa, prikazivanje novih i drugačijih vrsta snažnih junakinja...Publika i vreme u kome film nastaje, često diktira kakve će uloge biti. Različite heroine mogu dočaravati brojne izazove, ali i postignuća žena iz različitih krajeva sveta i istorijskih perioda.

U mnogim klasičnim i kultnim filmovima, žena je najčešće bila samo aksesoar za glavnu (mušku) ulogu - alatka za otkrivanje emotivne strane muškarca, podrška u ljubavi, a u mnogim filmovima se smrt ženskih likova predstavlja kao ključni element tragične prošlosti glavnog junaka, bez obzira na žanr.  

Za milione ljudi "Dizni" princeze,koje su sigurno neke od napopularnijih filmskih junakinja u istoriji, predstavljaju neodvojivi deo detinjstva. Snežana, Pepeljuga, Ariel i mnoge druge, su decenijama bile simbol idealne ljubavne priče, u kojima je glavni cilj junakinja bio udaja za princa. Od tada se pojavilo nekoliko novijih verzija princeza, koje imaju dinamične osobine, zanimljive životne priče i narav, ali se filmovi i dalje završavaju srećnim, romantičnim krajem.

Kao borba protiv stereotipa devojake koje "uvek čekaju muškarca da ih spasi", istovremeno se razvija karakter fatalne žene: one nisu stidljive i pokorne, već samouverene, neustrašive, ambiciozne, koriste svoju lepotu i seksepil kako bi ostvarile ciljeve. Bile su popularne u isto vreme kao i mnoge princeze, što je dokazivalo želju javnosti za nekonvencionalnim prikazom ženskih likova. Ipak, najčešće su imale ulogu negativaca, jer su se prethodno navedene karakteristike asocirale sa previše samopouzdanja, a samim tim i moći.

U proteklih nekoliko godina se "jaka" žena predstavlja na interesantan, ali skoro paradoksalan način. Najbolji primer su akcioni filmovi "Marvel" franšize, u kojima heroine imaju posebne moći i sposobnosti, bore se rame uz rame sa muškarcima, a čak su ponekada i jače od njih. Nikada ne pokazuju slabost i ne oslanjaju se na emocije, a sve tipično "muževne" osobine, kao što su ambicija, fizička i mentalna snaga i racionalno razmišljanje su izražene. Drugim rečima, ona postaje kliše jakog muškarca u ženskom telu.

Ipak, mnogi su i dalje smatrali da nije potrebno odbaciti tradicionalnu ženstvenost kako bi se prikazao snažan lik, a uspeh filma "Pravna plavuša (Legally Blonde)" to i dokazuje. Film prati El Vuds, koju tumači Ris Viderspun, kroz njen uspon na Harvardu. El je tipična bogata plavuše koja obožava modu, veoma je ženstvena i vesela. Isprva, svi sumnjaju u njene sposobnosti i inteligenciju, ali se na kraju filma pokazala kao veoma sposobna, vredna i pametna devojka. Kroz radnju filma, El nikada nije odbacila svoj lični stil i strast ka modi i roze boji, dokazujući da ženstvenost ne umanjuje intelekt i snagu.

Na određeno vreme, super-žena je bila osvežavajuć obrt klišea domaćica i princeza filmske industrije. Mnogi su bili zadovoljni konceptom svemoćne junakinje, jer su žene širom sveta počele da opisuju osećaj pritiska obaveza ne samo u domaćinstvu i porodici, već i na poslu. Gledanje neustrašivih protagonistkinja, uvek spremne na borbu, ulivalo je sigurnost i samopouzdanje: Ako ona može sve, mogu i ja. Međutim, takav način razmišljanja je bio povod za razvoj drugačijeg ekstrema, koji je naterao mnoge da odbace savremeno shvatanje "jake žene" na ekranu. Verovanje da baš svaka žena može sve, pa čak i više od bilo kojeg muškarca, ubrzo je proglašeno toksičnim. Superheroine se odbacuju i traži se realistični karakter, sa svim svojim slabostima, ali i vrlinama.

Danas se ova slika menja. Mnogi smatraju da najbolji ženski likovi nisu otporni na tugu, bes i neuspeh, već uče iz njih. Veličaju se filmovi i mediji u kojima žene imaju više različitih osobina, ujedno pozitivnih i negativnih, koje im pomažu da pronađu svoje mesto u svetu.

Osim odbijanja klišea i ekstrema, novi tip junakinja, koje koriste svoj lični bes i frustracije kao "gorivo", postaje sve popularniji. Savremeni filmovi horor žanra, poput "Perl" od prošle godine, predstavljaju dobar primer "ženskog besa" na velikom ekranu. Glavna junakinja se ujedno može opisati i kao glavni zlikovac, ali upravo taj kontrast osobina je filmu doneo uspeh. Umesto traženje motivacije za ispunjavanje uloge super-žene, publika traži validaciju i saosećanje za probleme i društvena ograničenja sa kojima se mnoge žene suočavaju. Iz validacije i prikazivanja nepravde između polova se razvija drugačija vrsta ženske snage, sa većom dubinom, za razliku od one koju akcioni heroji imaju od samog početka.

Filmska industrija se menja zajedno sa vremenom, a ženske junakinje dobijaju mnogo više pažnje nego ikada. Savršen primer je ovogodišnji dobitnik čak sedam Oskara, film "Sve u isto vreme", koji je hvaljen za predstavljanje izazova majki, ali i mnogih žena širom sveta.