Magazin

Društvene mreže, podkasti i "strimovi"- šta je obeležilo 2022. i početak 2023. na internetu

Trendovi koji se odnose na digitalizaciju i korišćenje interneta i društvenih mreža menjaju se neprestano, a sve veći broj ljudi bez mobilnog telefona ne može provesti ni dan. Relevantni podaci prikupljeni od strane agencija za istraživanje donose nam najsvežije podatke o tome koliko ljudi koristi društvene mreže, koliko vremena dnevno provodimo “surfujući” internetom i prema kojim ključnim rečima je bilo najviše pretraga na internetu.
Društvene mreže, podkasti i "strimovi"- šta je obeležilo 2022. i početak 2023. na internetu© canva/Peshkova

Najnovije statistike društvenih mreža sa kraja 2022. i početka 2023. godine dobijene na osnovu istraživanja kompanije "Global VebIndek" pokazuju da društvene mreže koristi čak 59 procenata ukupne svetske populacije (što je neverovatnih 4,76 milijardi stanovnika), od kojih je 137 miliona novih korisnika koji su svoje naloge registrovali u poslednjih dvanaest meseci. Na korišćenje društvenih mreža u proseku se dnevno utroši dva sata i 31 minut, dok je ukupno vreme "na mreži" čak 6,37 časova uključujući "surfovanje" internetom, proveravanje elektronskih sandučića, čitanje portala sa vestima, slušanje muzike, "strimova" i podkasta, i igranje igrica u režimu realnog vremena.

Najpopularnije društvene mreže

Fejsbuk se na spisku najpopularnijih društvenih mreža već tradicionalno našao na prvom mestu, kao platforma sa najvećim brojem aktivnih korisnika, dok je drugo mesto pripalo Jutjubu, platformi za plasiranje video sadržaja. Treće mesto podelili su mesindžer VocAp i društvena mreža Instagram, dok su se tik ispod njih smestili multifunkcionalna kineska platforma ViČet i TikTok, koji je svoju ekspanziju na svetskom tržištu doživeo tokom 2021. godine.

Popularni Tviter zauzeo je (po mišljenju mnogih neslavno) četrnaesto mesto na spisku najpopularnijih društvenih mreža, a ostaje da vidimo da li će politika novog vlasnika, Ilona Maska, koji propagira osnaživanje slobode govora doneti značajnije promene.

Šta se najviše pretraživalo na "brauzerima"

Najveći broj upita za pretraživanje interneta pristiglo je sa Gugla, koji je već godinama lider na svetskom tržištu sa nestvarnih 92,21 procenata udela, dok su drugo i treće mesto pripali pretraživačima Bing i Jahu. Internet se koristio najviše za pretraživanje informacija, komunikaciju sa članovima porodice i prijateljima, gledanje serija i filmova, ali i za traženje inspiracije i obrazovanje.

Statistike sa kraja 2022. godine pokazale su da se pretraživalo najviše na engleskom jeziku, na ruskom i na španskom, a među najpopularnijim zahtevima našli su se:

  1. Facebook, sa skoro 204 miliona unosa
  2. YouTube, koji je pretraživan 196 miliona puta
  3. Amazon, unet 178 miliona puta
  4. Wordle, sa preko 159 miliona pretraga
  5. Google, koji su pretraživali 128,5 miliona puta
  6. Gmail, sa preko 100 miliona unosa,
  7. BBC News, koji su korisnici kucali u pretraživač skoro 68 miliona puta
  8. Google Translate, sa preko 62 miliona unosa
  9. Weather, odnosno vremenska prognoza, sa gotovo 61,5 miliona pretraga 
  10. Yahoo Mail, koji su pretraživali preko 56,5 miliona puta

Zanimljivi su i podaci o ukupnom broju ljudi koji imaju mobilni telefon, a koji pokazuju da trenutno na svetu ima blizu 5,5 milijardi ljudi koji ga svakodnevno koriste, dok je pristup internetu omogućen za blizu 5,2 milijarde korisnika. Ali, internet nije svuda isti - najbržim mobilnim internetom mogu se pohvaliti stanovnici Katara, Ujedinjenih Arapskih Emirata i Norveške, dok su stanovnici Avganistana, Venecuele i Kube bili "osuđeni" na mobilni internet najsporijeg protoka.

image