Zašto više verujemo influenserima nego reklamama
Iako influenseri odavno nisu nova tema, njihov uticaj raste više nego ikada. Koliko je ovaj vid saradnje važan, pokazao je i prvi ''Influenser marketing samit'' koji je u oktobru održan u Beogradu. ''Influenser marketing hab'' kaže da je ova grana biznisa u 2019. godini donela 6.5 milijardi dolara prihoda na globalnom nivou, a da će se broj povećati na 16 milijardi dolara do kraja 2022. godine. Sponzorisanje proizvoda na Instagramu se pokazalo kao odličan biznis plan.
Danas se termin "poznata ličnost" i "influenser" često poklapaju, a mišljenja o njihovom značaju su podeljena. Pored fanova koji ih redovno prate, postoje oni koji smatraju da je prisustvo ovakvih onlajn aktera precenjeno. Uprkos kritikama, skandalima i neetičkom promovisanju proizvoda i usluga, brojevi pokazuju da će taj način marketinga samo nastaviti da raste, s obzirom da 75 procenata kompanija u celom svetu sarađuje sa influenserima. U poslednjih nekoliko godina su se pojavili i virtuelni influenseri koji takođe predstavljaju svoje životne stilove i rade sa mnogim brendovima.
Povezujuća nit, koju vidimo među svima, je promovisanje određenog načina života. Blogerke koje uživaju u zdravoj ishrani i vežbanju mogu da nas podstaknu da i sami napravimo ovakve promene u navikama. Influenseri koji postavljaju fotografije i snimke sa prelepih putovanja nam ulivaju nadu da i mi možemo posetiti takav raj na zemlji. Modne blogerke nam pomažu u eksperimentisanju sa stilom.
Prema istraživanjima, postoji nekoliko razloga zašto ljudi veruju svom omiljenom influenseru koji im preporučuju savete i proizvode. Najčešći je ''efekat oreola'' - kada svi pozitivni utisci koje imamo o nekome utiču na našu percepciju svega što oni govore ili urade. Sa ovime se vezuje i faktor privlačnosti. Kada je neko atraktivan i ima uglađen izgled, lakše je poverovati da je dobra i pouzdana osoba. Takođe, postoji i osećaj bliskosti kada nam nasmejano ljudsko biće koje redovno viđamo na mrežama, preporuči proizvod, za razliku od dobro isceniranih reklama za brendove. Stvara se zanimljiv paradoks jer znamo da su obe vrste reklamiranja plaćene i promišljene, ali ono što pravi glavnu razliku je persona za koju se vežemo.
Svako ima pravo da bira kog influensera želi ili ne želi da prati. Međutim, ovo ima određen rizik kada se promovišu teme za koje je potrebno stručno mišljenje poput mentalnog zdravlja, ishrane, fitnesa...Najvažnije je da smo sigurni da su saveti koji nam se nude, dobijeni od pouzdanih izvora, bez obzira da li je u pitanju digitalna persona ili reklama.