Oni ne postoje, a imaju milionski broj pratilaca

Kompjuterski generisani virtuelni profili na društvenim mrežama su najnoviji trend u marketingu. Šta je privlačno kod ovakvih avatara i zašto se mnogi brendovi odlučuju za saradnju s njima?

Svi smo upoznati sa današnjim influenserima koji dostižu nivo popularnosti velikih zvezda, plasirajući razne brendove svojim pratiocima. Ovaj koncept je otišao korak dalje kada se 2016. godine na Instagramu pojavila ''Lil Mikela''. Sadržaj koji je postavljala nije naročito drugačiji od svega što smo do sada viđali i delovao je kao tipičan profil 19-godišnje devojke. Međutim, razlika je u tome što Mikela uopšte ne postoji. U pitanju je kompjuterski generisani virtuelni profil.

Način na koji ovi karakteri prikazuju svoje interakcije sa ljudima i svetom oko sebe je veoma drugačiji od animiranih ili hologramskih likova koji nekada nastupaju na koncertima. U objavama ovih influensera možemo videti njihov svakodnevni život, kako uživaju sa prijateljima, posećuju događaje i žive kao realni ljudi. Pored sponzorisanja na Instagramu, ove virtuelne ličnosti često prave pesme i kolaboracije sa umetnicima ili velikim modnim kućama.

Virtuelni influenseri prezentuju svoj život koji deluje toliko uverljivo, da su se mnogi na početku pitali da li je u pitanju prava osoba ili ne. Zanimljivo je da, iako mnogi znaju da njihov idol ne postoji, ne ustručavaju se od podržavanja u promovisanja njihovih profila ili kanala. Ovakav tip razvoja društvenih mreža se može posmatrati kao još jedna grana Metaverzuma. Osim fascinacije javnosti, zašto ih kompanije vide kao dobru poslovnu priliku?

Važna stavka je to što njihovo ponašanje, izjave i stavovi mogu biti filtirirani i kontrolisani. Ne postoji rizik od skandala koji bi mogao oštetiti reputaciju nekog brenda.  Samsung, Balman, Ikeu, samo su neki od brendova koji su poverili svoje kampanje virtualnim licima.Takođe, ''robotska'' lica i gestovi ubačeni u realni svet i situacije stvaraju intrigu i privlače pažnju. Mnogi na društvenim mrežama komentarišu kako im se ovaj koncept ne dopada, ali u isto vreme ne mogu da odvrate pogled. Neki prihvataju ovakvu promenu, smatrajući da je u skladu sa vremenom u kom se nalazimo, dok drugi strahuju da će ovo postati norma kroz nekoliko godina i da može negativno uticati na našu percepciju realnosti. 

Iza ovakvih influensera stoji tim inženjera, animatora i umetnika koji dele želju za razvijanjem likova i priča koji mogu pozitivno uticati na ljude na jedan savremen, tehnološki način. Američka kompanija ''Brud'' je kreirala Mikelu u nadi da će javnost postepeno prihvatiti sjedinjavalje digitalnog i realnog sveta. 

Posle Mikele, stvoreno je još nekolicina ovakvih influensera, različitih imidža i osobina. Međutim, kako im raste popularnost, tako rastu i sumnje javnosti. Trenutno se ne može sa sigurnošću reći da će ovakvi profili zameniti stvaran svet i ljude na mrežama i u poslovima. U isto vreme, verovatnoća da će bilo ko od nas upoznati Kajli Džener i Mikelu je podjednako mala, pa se možemo zapitati da li je ovakva digitalizacija zaista veliki problem?