Biti zabavan može biti dragocena prednost za svakoga na radnom mestu, ali nedavna istraživanja sugerišu da se ženama može više isplatiti nego muškarcima. Iako je humor dugo bio povezan sa muškim vođstvom i uspehom, studije su pokazale da žene koje strateški koriste humor mogu da razbiju rodne stereotipe i uspeju u karijeri.
Humor i razgovor za posao
Čak nekoliko istraživanja je pokazalo da humor može koristiti ženama na različite načine, posebno u poslovnoj sferi. Na primer, studija objavljena u naučnom časopisu Journal of Personality and Social Psychology otkrila je da su ženski kandidati koji su koristile humor tokom intervjua za posao češće dobijale posao nego žene koje ga nisu koristile. Smisao za humor može pomoći pripadnicama lepšeg pola da se istaknu na tržištu rada, ostavljanjem pozitivnog utiska, čime se mogu izdvojiti od drugih kandidata.
Ovakav efekat nije primećen prilikom inervjuisanja muškaraca, što sugeriše da na intervjuima za posao, humor može doneti veću prednost ženama.
U drugoj studiji, istraživači su otkrili da su žene koje su koristile sarkastičan humor na svoj račun u poslovnom okruženju, doživljavane su kao kompetentnije i samopouzdanije od žena koje nisu koristile humor. U ovom slučaju ovakav efekat nije primećen kod muškaraca, pa se pretpostavlja da žene mogu imati više koristi od upotrebe humora u profesionalnim situacijama.
Takođe, autori studije su analizirali više od 2.400 TED govora i otkrili da su govornice koje su koristile više humora bile popularnije i percipirane su kao uticajnije i inspirativnije od manje duhovoitih žena i duhovitijih muškaraca. Humor prenosi i toplinu i kompetenciju, pomažući tako ženskim govornicama da prevaziđu situacije koje često sprečavaju žene da budu uticajne u profesionalnom okruženju: žene liderke koje odišu toplinom doživljavaju se kao manje kompetentne, dok se žene koje pokazuju kompetentnost vide kao manje tople - a biti percipiran kao topao i kompetentan često je ključan za faktor za profesionalnia uspeh.
Istraživanje je pokazalo da se žene koje govore na asertivan način, osim ako se posebno ne potrude da izgledaju srdačno i prijateljski, često doživljavaju kao manje simpatične, manje uticajne od svojih muških kolega, ali da u slučajevima kada deluju srdačno i prijateljski, njihova kompetentnost često dolazi u pitanje. Upravo humor nudi izlazak iz ovakve situacije omogućavajući ženskim govornicama da istovremeno emituju i toplinu i kompetenciju.
Humor, klijenti i kreativnost
Osim toga, humor može pomoći ženama u socijalnim interakcijama, da izgrade odnose i povežu se sa drugima na način kojima je muškarcima često teže. Ovo može biti posebno korisno u stvaranju odnosa sa klijentima, mušterijama ili kolegama.
Takođe, može da podstakne kreativnost i inovativnost. Kada se ljudi smeju i zabavljaju, veća je verovatnoća da će biti otvoreni za nove ideje i rizike. Korišćenje humora može pomoći ženama da neguju kreativniju i inovativniju kulturu radnog mesta.
Naravno, važno je napomenuti da nisu sve vrste humora podjednako efikasne. Žene koje koriste agresivan ili neprikladan humor mogu se smatrati neprofesionalnim ili uvredljivim, kao što muškarci koji koriste ove vrste humora mogu biti viđeni kao neosetljivi ili neprikladni.
Koristeći humor na strateški i odgovarajući način, žene mogu da razbiju rodne stereotipe, izgrade odnose i pokažu da su sposobne i samopouzdane na radnom mestu. Žene koje su u stanju da koriste humor za rušenje barijera i smirivanje sukoba i tenzija, često se vide kao efikasnije vođe i doživljavaju se kao osobe koje su sposobne da rešavaju probleme.