Da li biste posetili restoran "pogrešnih narudžbina"
Ponekada, čak i najmanja greška koja se dogodi kada posetimo restoran, kao što je pogrešno piće ili prilog, može da upropasti iskustvo i postane mnogo veći problem nego što objektivno jeste. Međutim, radnici jednog japanskog restorana često donose sasvim drugačija jela od onih koje mušterije naruče, ali nikada ne dolazi do žalbe.
U pitanju je pop-ap restoran "Pogrešnih narudžbina" u Tokiju, u kome su zaposleni isključivo ljudi koji pate od demencije. Cilj projekta je da se razvije svest o radnicima u ugostiteljstvu i stavi akcenat na to da su oni i dalje ljudska bića, kao i da je sasvim normalno praviti greške. Restoran predstavlja socijalni i kulinarski eksprement koji je, između ostalog, dokazao da čak i stariji ljudi mogu biti energični i sposobni za rad, uz dovoljno strpljenja i ljubaznosti.
"Demencija je toliko pogrešno shvaćena da ljudi misle da oni koji pate od nje nisu sposobni da žive, što često bude povod za izolaciju od društva. Želimo da promenimo perspektivu, kako bi ljudi bili opušteniji i finiji prema drugima, sa ili bez demencije," rekao je za promocionalni video restorana menadžer Širo Oguni.
Prema nedavnoj statistici Svetske zdravstvene organizacije, preko trideset miliona ljudi širom sveta pati od demencije i smatra se da će broj preći sto miliona u narednih trideset godina.
Na video klipu se mogu videti stariji konobari i konobarice, koji razmenjuju osmehe sa mušterijama, zapisuju i više puta proveravaju svoje "pogrešne" narudžbine. Pored služenja hrane, radnici bi održavali koncert i svirali instrumente, dodatno doprinoseći veseloj atmosferi. Prema recenzijama na sajtu restorana, oko trideset odsto porudžbina je bilo zamenjeno drugim jelima, ali je devedeset devet odsto mušterija bilo zadovoljno.
Iako je koncept bio privremen, ostavio je jake utiske na društvenim mrežama. Korisnici su podelili da smatraju da, osim što je restoran dobar način za razvijanje svesti javnosti o demenciji, takođe je sjajna prilika za uključivanje starijih u zajednicu koja im pruža priliku da uživaju u druženju sa različitim ljudima.
Projekat poput ovog je pravi primer ljudskosti, lekcija o empatiji i strpljenju kroz "svakodnevno i obično" iskustvo, kao što je odlazak u restoran. Možemo se setiti "Pogrešnih narudžbina" ako nam konobar sledeći put greškom donese jelo koje možda nismo naručili. Tada, umesto negativne reakcije, možemo mu se ljubazno obratiti i sa osmehom rešiti situaciju. Isti način razmišljanja se može primeniti u bilo kom trenutku, jer međusobonog poštovanja i pozitivnog stava prema životu, kao i drugima, nikada nije dosta.