
Marketinška magija: Kakva se tajna krije iza slogana i zaštitnog znaka kompanije "Najk"

Skoro svako ima (ili poznaje nekoga ko poseduje) par "Najk" patika ili drugi proizvod ovog megapopularnog sportskog brenda. Kompanija je nastala pre šest decenija u Americi i prvobitno je bila nazvana "Blu ribon sport (Blue Ribbon Sport)", ali je 1978. ime promenjeno u "Najk". Inspiracija za ime je bila mermerna skulptura Nike sa Samotrake, koja predstavlja grčku boginju pobede, na koju su se ratnici oslanjali za pomoć u borbi.
Danas, kompanija ima preko četrdeset hiljada zaposlenih širom sveta i vredi više od sto šezdeset milijardi dolara. Prodaja veoma tražene sportske opreme i kreativni marketing su glavni razlozi za ogroman uspeh brenda.
"Svuš" logo
Jednostavnan, ali efektan i prepoznatljiv logo brenda je nastao 1971. godine, kada je učenica grafičkog dizajna Kerolin Dejvidson želela da sakupi dovoljno novca za kupovinu uljanih boja. Njenu želju je čuo Fil Najt, jedan od osnivača "Najka", dok je predavao računovodstvo na istom fakultetu. Na početku joj je nudio manje poslove, kao što je dizajniranje grafikona za njehove poslovne sastanke.
Nakon nekog vremena, bilo je potrebno smisliti zaštitni znak za brend "Najk" i Kerolin je dobila jedno uputstvo: logo mora "imati veze sa pokretom". Dejvidson je nacrtala nekoliko predloga, na ilustrovanim patikama i na kraju je odabran "Svuš (Swoosh)", a njegova forma podseća na krilo Nike sa Samotrake. Završavanje projekta je navodno trajao sedamnaest sati. Pojedini izvori govore da je proces trajao čak i duže (što se može poverovati, pogotovo kada je u pitanju dizajnerski posao).
Kerolin je tada dobila trideset pet dolara za rad (što bi danas bilo oko dvesta šezdeset dolara) i logo se prvi put pojavio na kopačkama. Iako Fil Najt isprva nije bio oduševljen znakom, imao je rok za predaju ideje, pa je morao doneti odluku. Ipak, logo se pokazao kao jedan od glavnih elemanta koji su uticali na uspeh kompanije. Kerolin je dobila priznanje za svoj trud i tokom godina je zaradila preko milion dolara, jer joj je nekoliko godina nakon dizajniranja "Najk" poklonio petsto deonica.
Prvobitne boje korišćene za zaštitni znak su bile crvena i bela. Crvena je označavala pobedu, strast, radost, a bela je predstavljala dostojanstvo i uzvišenost brenda. Danas je logo u crno-beloj kombinaciji, prilagođen minimalizmu savremenog dizajna.
Poslednje reči serijskog ubice kao inspiracija za slogan
Pored prepoznatljivog "Svuša", slogan "Džast du it (Just Do It)" je još jedan veliki simbol sportskog brenda. Međutim, malo je poznato odakle je potekla čuvena fraza. Direktor marketinške kompanije "Viden+Kenedi", Den Viden, morao je doneti nekoliko predloga za slogan za "Najk", kako bi im pomogao u poboljšanju profita, jer su njihovi rivali brena "Ribuk (Reebook)" postajali sve uspešniji. Pred sastanak sa predstavnicima kompanije, setio se poslednjih reči serijskog ubice Gerija Gilmora: 'Let’s do it (Uradimo/završimo to).' Gilmor je dobio smrtnu kaznu nakon što je ubio radnika na pumpi i radnika hotela 1976. godine. Njegovo suđenje i veoma velika želja za prihvatanjem svoje smrtne kazne "kao pravi muškarac" je bila velika medijska senzacija, a o njegovom slučaju je napisana knjiga "Dželatova pesma", za koju je autor osvojio Pulicerovu nagradu.
Viden je 2015. godinu intervjuu za magazin "Dezin" objasnio da mu je citat ubice pao na pamet nakon što je isprobano preko trideset drugih slogana, ali ni jedan nije bio dovoljno upečatljiv. Objasnio je da je citat izmenio na "Just do it", jer je originalna verzija delovala kao zagarantovano objavljivanje pobede (što nije uvek slučaj), tako da je druga opcija delovala realistično, ali i efektno.
Kao i u slučaju zaštitnog znaka, "Najk" nije voleo ideju, ali su je usvojili i slogan se pojavio na reklami pored fotografije osamdesetogodišnjeg trkača Volta Staka. Danas se može reći da je postala jedna od najpopularnijih rečenica u istoriji marketinga.
This is a modal window.