"Gladne oči": Kako gledanje fotografija hrane može sprečiti prejedanje
Nova studija iz žurnala "Apetit (Appetite)" je pokazala da se glad može značajno umanjiti ako pojedinac pogleda fotografiju hrane više puta. Naučnici smatraju da rezultati studije mogu dovesti do rešenja za sprečavanje prejedanja, pogotovo kod onih koji osećaju veliku i neobjašnjivu žudnju za hranom.
Istraživači su osmislili nekoliko onlajn eksperimenata u kojima je učestvovalo preko hiljadu ljudi.
"Preko naših eksperimenata smo uspeli utvrditi da su se učesnici osećali sitijim nakon što su videli sliku hrane više od trideset puta," objasnio je autor studije, student Tjark Andersen, koji proučava nauke o hrani sa Univerziteta Arhus u Danskoj.
"Učesnici kojima je slika pokazana nekoliko puta, takođe su izabrali manje porcije hrane od onih koji su sliku videli samo tri puta, kada smo ih naknadno pitali o veličini porcije koju žele." Tim je ispitao koliko je ponavljanja iste fotografije potrebno, kao i da li varijacije hrane na slikama uklanjaju osećaj zadovoljstva."Iz prethodnih studija smo saznali da slike različitih vrsta hrane nemaju isti efekat na sitost. Zbog toga se svako može osećati sitim posle glavnog jela, ali još uvek "ima mesta" za dezert. Slatke stvari su sasvim druga vrsta hrane."
Prvo su učesnicima pokazali sliku samo narandžastih "M&M" bombona. Nekima je ista slika prikazana tri, dok je drugima prikazana trideset puta. Utvrđeno je da je grupa koja je videla najviše slika "M&M" bila najzadovoljnija. "Morali su da odgovore koliko M&M-ova žele, između jedan i deset. Grupa koja je videla trideset slika narandžastih bombona od čokolade izabrala je manju količinu od drugih grupa."
Zatim su ponovili eksperiment, ali su iskoristili bombone u različitim bojama. Međutim, rezultati se nisu promenili. Konačno, zamenili su "M&M" sa "Skitls" bombonama.
Za razliku od "M&M", koje su uvek istog ukusa, "Skitls" bombone imaju drugačiji ukus, u zavisnosti od boje. Ali ni tada nisu primetili nikakvu razliku. Anderson je verovao da će doći do promene: "Ako boja nije igrala ulogu, onda je u pitanju 'zamišljen' ukus hrane, ali ni u ovom slučaju nismo našli veći efekat. Ovo sugeriše da, osim boje i ukusa, mora više parametara da se promeni, pre nego što možemo da utičemo na sitost."
Mnoge analize su pokazale da se broj ljudi sa prekomernom težinom širom sveta utrostručio od 1975. godine. Prema Svetskoj zdravstvenoj organizaciji, gojaznost je jedan od najvećih zdravstvenih izazova sa kojima se ljudi suočavaju danas. Jedan od glavnih razloga za to je što ljudi jedu previše nezdrave hrane i ne vežbaju dovoljno.
Zbog toga bi rezultati studije mogli da se primenjuju kao metod za kontrolu apetita. Andersen je predložio rešenje u vidu aplikacije zasnovanoj na "Gugl" pretrazi: "Recimo da ste hteli picu. Otvorite aplikaciju, izaberete picu i ona prikazuje mnogo fotografija pice. Zatim, zamišljate da je jedete i na taj način biste mogli da dobijete osećaj sitosti i možda poptuno prestanete da želite picu." Sa ovim uvidom, rezultati bi se možda najbolje mogli iskoristiti kako bi se osiguralo da ljudi ne započnu obrok koji bi doveo do prejedanja.
Andersen je dodao: "Nećete 'uštedeti' mnogo kalorija, osim ako se potpuno ne uzdržite od početka obroka, a naša metoda se možda može koristiti i za ovo. Bilo bi zanimljivo istražiti."
Brojni naučnici nastavljaju da proučavaju kako reklame za hranu na društvenim medijima utiču na ljude, s obzirom da se stalno suočavamo sa ukusnom hranom na ekranima. Pre nekoliko godina, jedno američko istraživanje je pokazalo da se na društvenim mrežama u proseku pojavi oko šest objava vezanih za hranu u roku od dvanaest sati. Većina objava su bile slike različite vrste hrane, dok je trećina uglavnom bila dezert. Zbog toga se smatra da internet, tačnije, društvene mreže, mogu biti faktor koji doprinosi povećanju debljine ljudi. U isto vreme, može biti i rešenje.
Sledeći put, kada osetimo veliku potrebu za hranom koju znamo da "ne bismo smeli jesti", onda moguće rešenje može biti gledanje fotografije hrane toliko puta, da zaista počnemo da se osećamo sitim. Prema rezultatima studije, neophodno je gledanje fotografije barem dvadeset puta za pojavljivanje efekta.