Magazin

Novo izdanje Bitlsa: Završena pesma uz pomoć veštačke inteligencije i glasa Džona Lenona

AI tehnologija je korišćena kako bi se završila demo pesma sa kasete koju je Džon Lenon ostavio Polu Makartniju. Ideja o primeni veštačke inteligencije je nastala prilikom snimanja dokumentarca o bendu a program će omogućiti Polu da završi poslednji "duet" sa Lenonom, nekoliko decenija nakon njegove smrti. Prema rečima Makartnija, pesma će biti objavljena kasnije ove godine,
Novo izdanje Bitlsa: Završena pesma uz pomoć veštačke inteligencije i glasa Džona LenonaGetty © Dimitrios Kambouris

Muzičar je rekao da je nova tehnologija primenjena da bi se "izvukao" glas Džona Lenona iz starog demo snimka, kako bi se dovršila pesma koja je stara nekoliko decenija. "Upravo smo je završili i biće objavljena ove godine", rekao je za radio program "Tudej (Today)".

Iako Makartni nije imenovao pesmu, mnogi pretpostavljaju da je reč o Lenonovoj kompoziciji iz 1978. pod nazivom "Den end nau (Then and Now)". Demo snimak se nalazio među nekoliko pesama koje su bile na kasetama sa oznakom 'Za Pola', koje je Lenon napravio neposredno pre svoje smrti 1980. godine. Joko Ono, Lenonova udovica, dala ih je Makartniju.

Većina pesma snimljene su na kasetofonu, dok je Lenon sedeo za klavirom u svom stanu u Njujorku. Tekstovi su tipični za ljubavne pesme koje je Lenon pisao u poznom delu svoje karijere: 'Znam da je istina, sve je to zbog tebe / I ako preživim, sve je to zbog tebe'.

Ideja da se koristi veštačka inteligencija za rekonstrukciju demonstracije nastala je tokom snimanja dokumentarca režisera Pitera Džeksona, "Get Bek". Film prati bend dok su snimali album "Let it bi (Let It Be)" 1970. godine. Urednik dijaloga, Emil de la Rej, koristio je prilagođenu veštačku inteligenciju kako bi izdvojio glasove članova benda od pozadinske buke.

Upravo je ovaj proces omogućio Makartniju da napravi "duet" sa Lenonom na njegovoj nedavnoj turneji, uključujući prošlogodišnji festival Glastonberi, kao i za ubacivanje Lenonovog glasa na nove mikseve zvuka na albumu "Revolver" prošle godine.

"Džekson je uspeo da izvuče Džonov glas iz malog dela kasete", rekao je Makartni. "Imali smo Džonov glas i klavir i on je mogao da ih razdvoji pomoću veštačke inteligencije. Rekli bismo mašini: 'To je glas. Ovo je gitara. Ukloni gitaru.'"

"Dakle, kada smo došli da napravimo ono što će biti poslednja ploča Bitlsa, Džon je imao demo snimak, uspeli smo da uzmemo njegov glas i da ga očistimo kroz AI. Onda možemo da miksujemo ploču, kao što se inače radi. Dakle, to vam daje neku vrstu slobode," zaključio je Makartni.

Bend je nekoliko puta pokušao da završi pesmu, ali zbog tehničkih grešaka i neslaganja unutar grupe (na primer, Džordž Harison ju je jednom prilikom nazvao 'smećem', zbog čega su odlučili da je neće završiti), proces se odlagao. Sada, do kraja godine će biti moguće slušati gotov i finalni projekat benda, uz pomoć veštačke inteligencije.

Vest se pojavila uslred polemike oko upotrebe AI muzike, koja je nastala kada su lažne pesme izvođača kao što su Drejk, D Vikend i Kanje Vest dobijale na stotine hiljada pregleda, pre nego što su bile izbrisane sa servisa za striming. Pored toga, muzičar Nik Kejv je pre nekoliko meseci javno objavio svoje mišljenje, smatrajući da je AI u umetnosti negativna stvar.

S druge strane, kanadska muzičarka Grajms je pozvala svoje slušaoce da slobodno koriste njen AI glas za snimanje pesama, kao i da je voljna da zaradu od takve pesme podeli na pola sa onim koji je bude kreirao. Jedan britanski bend je čak koristio veštačku inteligenciju da bi reprodukovao zvuk benda Oezis, to jest kako bi zvučao kada bi izdao novi album u 2023. godini.

Iako je primenjuje u novoj pesmi, Makartni je javno podelio sopstvene brige o ulozi AI programa u muzici: "Nisam toliko na internetu, ali ljudi mi govore: 'O, da, postoji pesma na kojoj Džon peva jedan od mojih tekstova', ali to onda bude samo AI snimak… pomalo je zastrašujuće, ali i uzbudljivo, jer je to budućnost. Samo ćemo morati da vidimo kuda to vodi."

image