Prašina koja se podigla oko najnovije pesme grupe Bitls koja je komponovana uz pomoć veštačke inteligencije i rekreiranja glasa Džona Lenona, ne stišava se već neko vreme, a u odbranu naprednih AI tehnologija prošle nedelje stao je i sam Pol Makartni. U svom intervjuu za Bi-Bi-Si Radio 4, Makartni je izneo i svoje mišljenje o tome kako će veštačka inteligencija uticati na egzistenciju umetnika u budućnosti, a priliku je iskoristio i da upozori da postoji veliki broj nagađanja i zabrinutosti, preneo je Gardijan.
U novoj pesmi Bitlsa korišćen demo snimak iz 70-ih godina
Makartni je naveo da je za komponovanje nove pesme, čiji su naslov i tekst još uvek misterija, korišćen neobjavljeni demo snimak snimljen još 70-ih godina prošlog veka, a da je glas Džona Lenona "prečišćen" uz pomoć softvera sa veštačkom inteligencijom. Kantautor nije skrivao uzbuđenje povodom premijere pesme, a kako je istakao, proces obrade postojećih snimaka trajao je nekoliko godina: "Nadamo se da ćete ih voleti koliko i mi", istakao je Makartni.
Obožavaoci grupe Bitls ništa nisu prepustili slučaju, pa su se dali u razmišljanje - koja bi to numera mogla poslužiti kao osnova za novu pesmu? Iako podeljenih mišljenja, većina je složna da je u pitanju Lenonova kompozicija "Nau end Den" ("Now and Then") iz 1978. godine, koja se našla na kaseti sa oznakom "Za Pola" koju je Lenon snimio pred samu smrt.
Čuvena kaseta u ruke preostalih Bitlsa dospela je tek 90-ih godina, kada je Lenonova udovica, Joko Ono, odlučila da je preda, a dve od tri numere našle su se i na projektu "Antologija" koji se sastojao od tri albuma, dokumentarnog filma i knjige. Ipak, objavljivanje treće pesme, "Nau end Den" ("Now and Then") smatralo se u to vreme neprikladnim, a od svakog pokušaja da je snimi bend je brzo odustajao.
Ideja o "veštačkoj" pesmi potekla od dokumentarca
Sama zamisao da se početni deo demo snimka rekonstruiše uz pomoć softvera sa veštačkom inteligencijom već je viđena, a potekla je od snimanja osmočasovnog dokumentarnog filma o Bitlsima "D Bitls: Get Bek" (The Beatles: Get Back), u kome je producent Piter Džekson koristio veoma sličnu tehnologiju za "prečišćavanje" zvuka iz arhivskih snimaka. U njemu je, uz pomoć veštačke inteligencije, glas Bitlsa odvajan od pozadinskih šumova kako bi se stvorio što bolji doživljaj, a prema ocenama gledalaca, Džekson je itekako uspeo u svojoj zamisli: gotovo 20 hiljada ljudi ocenilo je film najvišom ocenom, a među komentarima gledalaca brojni su oni koji su naveli da su glasovi Bitlsa u njima izazvali burne emocije.
U intervjuu za Bi-Bi-Si ranije ovog meseca, Makartni je nazvao veštačku inteligenciju i "strašnom" i "uzbudljivom" u isto vreme, i naglasio da je to nešto čime se oni trenutno bave: "To je budućnost. Samo ćemo morati da vidimo kuda to vodi", istakao je kantautor.