Nova era logotipa: Crna boja preuzima vođstvo u odnosu na plavu

Menjanje Tviterove poznate plave ptičice je ovih dana velika tema u tehnološkoj industriji, ali i u dizajnu. Da li ste primetili da neke od najpopularnijih aplikacija i tehnoloških kompanija na svetu koriste plavu boju za vizuelni identitet? Bilo da je svetla ili tamna, plava se može pronaći na velikom broju prepoznatljivih zaštitnih znakova: od Fejsbuka i Telegrama, do "Samsunga" i "HP-a"... Zašto je boja neba i mora toliko prisutna u današnjem svetu tehnologije i društvenih mreža?

Odlazak Tviterove plave ptičice obeležava novu eru logotipa popularne društvene mreže. Ptičica je godinama bila prepoznatljiv simbol, ne samo zbog oblika znaka, već i zbog njene specifične, svetlo plave boje. Pored Tvitera, plava boja se nalazi na znakovima mnogih svetskih aplikacija, kao što su Fejsbuk, Telegram, LinkedIn, Zum, Skajp, PejPal...

Studija koju je sprovela štamparska kompanija "Solopres" je pokazala se da crna i plava boja koriste za pedeset tri odsto logotipa tehnoloških kompanija, a čak trideset odsto najuspešnijih aplikacija za komunikaciju na svetu imaju plavu boju u logotipu.

Zanimljivo je da se Ilon Mask, svesno ili nesvesno, opredelio za crnu kao dominantnu boju znaka "Iks" (drugu najpopularniju boju u industriji) umesto biranja nekonvencionalnog kolorita koji bi ga još više "odvajao" od vizuelnog identiteta Tvitera i drugih aplikacija. Pored toga, "Metina" (koja takođe ima plavo-crni logo) aplikacija Treds i društvena mreža TikTok koriste crno-bele kombinacije u znakovima. Ovakve promene ukazuju da, koliko god direktori određenih kompanija žele da uvedu jedinstvene promene, još uvek moraju "pratiti" trendove opšte prihvaćene estetike. Isto važi i za široku primenu plave.

Mnogi se onda pitaju: zašto kompanije teže ka korišćenju istih ili sličnih boja za svoje logotipe, ako se svi "takmiče" i cilj im je da se ističu? Zašto svaka aplikacija nema "svoju" boju, već uglavnom koriste različite nijanse plave?

Odgovor je: psihologija boja. Boje utiču na mozak i ljudi često nesvesno donose odluke na osnovu određenog kolorita. Jednostavan primer može biti boja notifikacija na telefonu. Uglavnom su crvene, jer predstavljaju dobar kontrast sa plavom, asociraju na uzbuđenje i strast i lako privlače pažnju.

"Interesantno je da plava danas asocira na komunikaciju i donosi osećaj sigurnosti," objašnjava za "Njujork post" Kejti Hart, stručnjak za neuromarketing. "Pored toga, sama nijansa boje takođe ima veliki uticaj. "Gugl" je pre nekoliko godina promenio nijansu plave boje za linkove koji se pojavljuju kada se na njemu pretražuje, postala je malo "crvenkastija", to jest, toplija.

"Možda promena nije toliko očigledna, ali predstavnici kompanije smatraju da im samo ona donosi oko dvesta miliona dolara prihoda svake godine, a mnogi korisnici nisu ni svesni da je boja drugačija!"

Pored toga, plava boja decenijama asocira na mir i spokoj (nebo, more) i pretpostavlja se da upravo zbog toga pomaže korisnicima da se osećaju "bezbedno" kada koriste popularne društvene mreže. Fenomen se može povezati sa ranim razvojem interneta i društvenih mreža, kada su plave i zelene dominirale virtuelnim svetom, podsećajući čoveka na nijanse koje se mogu pronaći u prirodi, što je pomoglo čoveku da lakše "prihvati" nove tehnologije.

Sigurno je da nas "Iks" uvodi u novu eru Maskove aplikacije, ali vreme će pokazati da li će crno-beli logotipi u industriji postati popularniji od klasičnih plavih. Crna asocira na luksuz, eleganciju i minimalizam, ali takođe može biti i "odmor za oči", pogotovo jer svakodnevno upijamo na hiljade informacija preko društvenih mreža.

Iako su mnoge kompanije poslovni rivali, često moraju da se prilagode željama i reakcijama korisnika, jer radikalne promene vizuelnih identiteta uvek predstavljaju veliki rizik. Ako Trends i Iks budu uspešni, možemo očekivati mnoge kompanije da iz plave postepeno pređu na "mračnu stranu".