Prosečan ruski korisnik društvenih mreža na njima provede nešto više od sat i po dnevno, podaci koje je "Mediaskoup" objavio u svom istraživanju iz marta tekuće godine. Broj korisnika društvenih mreža raste iz godine u godinu i, iako su neke strane platforme poput Instagrama i TikToka ruskim korisnicima onemogućile pristup bez VPN-a, interesovanje za društvene mreže ne jenjava, ali, uz jednu nijansu - mnogi korisnici jednostavno su prešli na ruske kanale komunikacije. Koje su to najpopularnije društvene mreže za čije postojanje možemo zahvaliti Rusima?
VKontakte - 25. najpopularniji sajt na svetu
Još od 2006. godine, kada je Pavel Durov kreirao VK, on zauzima prvo mesto među svim društvenim mrežama u Rusiji, kako po pokrivenosti stanovništva tako i po vremenu angažovanja: koristi ga 44 procenata stanovnika Rusije starijih od 12 godina, koji dnevno provode u proseku 45 minuta "skrolujući" po naslovnoj strani i "lajkujući" objave. Svakog meseca 79,5 miliona Rusa poseti VK, a ukoliko se u obzir uzme i strana publika, taj broj dostiže i 101,7 miliona korisnika mesečno. Prema podacima portala "SimilarVeb", VK je 25. najpopularniji veb sajt na svetu.
Pored ličnih profila korisnika, tu su i nalozi sa vestima, različite grupe, mediji, profili slavnih, ali i "sobe" za ćaskanje, u kojima korisnici mogu da komuniciraju između sebe. Ova društvena mreža takođe ima svoj servis za strimovanje muzike, usluge video hostinga, platformu za igre, kao i ogroman broj drugih servisa i mini-aplikacija. Ni blokčejn tehnologije nisu "zaobišle" VK, pa tako ona ima čak i sopstvenu platformu za trgovinu NFT tokenima. Jedna od najnovijih funkcija VK su kratki vertikalni klipovi, poput "rilsa" sa Instagrama i TikToka, koji dnevno prikupljaju stotine miliona pregleda.
Telegram - jedan od TOP 5 mesindžera na svetu
AjTi entuzijasta, Pavel Durov stoji i iza ovog ambicioznog projekta na kome korisnici mogu razmenjivati poruke kako privatno, tako i u grupama, a broj korisnika Telegrama raste iz dana u dan: blizu polovine ruskog stanovništva ima svoje naloge na ovom mesindžeru, a ukupan broj registrovanih korisnika premašuje 800 miliona! Telegram se nalazi i u TOP 5 mesindžera na celom svetu.
Ono što Telegram izdvaja od drugih mesindžera jeste postojanje stotine hiljada kanala o najrazličitijim temama - od ličnih blogova, preko javnih ličnosti, do medija, u kojima se tekstualne poruke, fotografije i video snimci prikazuju hronološki i bez algoritamskog uticaja, što privlači mnoge korisnike koji žele da kontrolišu vreme provođenja na društvenim mrežama.
Dzen - platforma na kojoj preko 70 miliona korisnika uživa u edukativnom i zanimljivom sadržaju
I dok su druge društvene mreže svoj fokus stavile na kratke video snimke, fotografije i objave u tekstualnom formatu, Dzen odlučio je da korisnicima omogući i kreiranje edukativnih i zanimljivih tekstova sa većim brojem karaktera. Za jako kratko vreme, Dzen je u virtuelnom prostoru okupio preko 70 miliona korisnika, a veliki broj travel blogera, finansijskih stručnjaka, psihologa svakodnevno deli šarenolik sadržaj koji do svojih korisnika dolazi zahvaljujući algoritmu koji prepoznaje preferencije.
Odnoklasniki - preko 40 miliona prijatelja iz školskih klupa u virtuelnom svetu
Samo šest meseci pre nego što je Durov lansirao aplikaciju VKontakte, pojavili su se Odnoklasniki - društvena mreža koja je za cilj imala povezivanje bivših prijatelja iz školskih klupa (reč "odnoklasniki" na ruskom znači "drugovi iz razreda") i njihovo okupljanje u virtuelnom svetu. Iako popularnija među starijom generacijom, ova društvena mreža ne zaostaje za drugim - naloge na njoj ima oko 20 procenata ruskog stanovništva, a broj aktivnih korisnika na mesečnom nivou premašuje 40 miliona.
TenČet - platforma za traženje posla bazirana na veštačkoj inteligenciji
Inspirisan LinkedIn-om, TenČet je veoma brzo stekao poverenje brojnih korisnika koji su na ovoj platformi počeli da traže posao, objavljuju tendere, ali i organizuju aukcije. Ono što je zanimljivo jeste da svaki korisnički nalog ima svoju ocenu, koju mu daju korisnici sa kojima je sarađivao, a koju izračunava softver sa veštačkom inteligencijom - na osnovu njih drugi korisnici mogu videti reputaciju i finansijske pokazatelje i odlučiti da li se upuštati u saradnju ili ipak ne.
RuTjub - pandan JuTjubu koji je doživeo renesansu u 2022. godini
Kao i većina "domaćih" društvenih mreža, i video platforma RuTjub nastala je davne 2006. godine, kada je državi bio potreban medij koji može da podrži video sadržaj i veliki broj korisnika. Ipak, tek je onemogućavanje monetizacije za ruske korisnike na JuTjubu ruski pandan "vinulo u nebesa" - samo prošle godine broj aktivnih korisnika porastao je na 23 miliona, a na preko 300 hiljada kanala mnogi blogeri, novinari i javne ličnosti dele svoje snimke.