Da li je privatnost usled digitalnog pristupa svemu i svima, postala mit u 21. veku

Tek što ste našli omiljeni gadžet na Amazonu, a već vam je u novostima na društvenim mrežama izašla nova ponuda sličnih proizvoda. Činjenica je da 4 najveća tehnološka giganta Amazon, Gugl, Epl i Fejsbuk imaju više informacija o vama i znaju vas intimnije nego svi vaši najbliži prijatelji.

Čini se kao da je Orvelov Veliki brat iz knjige „1984“ uveliko prisutan.

Društveni mediji omogućili su zavirivanje u svaki kutak planete, ali i voajersko zavirivanje po profilima slavnih. Kažu da kada su na mrežama, slike i informacije postaju javno dobro. Međutim, informaciona privatnost je vaše pravo da imate kontrolu nad ličnim informacijama, ali i načinom kako se one prikupljaju i koriste.

Prema podacima stručnjaka za društvene medije, ljudi većinom na Instagramu postavljaju objave  3-7 puta nedeljno. Dnevno se na Fejsbuku postavljaju objave jednom ili dva puta, a na Tviteru jednom do pet puta dnevno.

Statistike pokazuju sledeće:

Naši prijatelji objavljuju slike svoje dece, slike sa mora, svadbe, čestitaju rođendane, izjavljuju saučešća... Ovaj vid komunikacije je postao opšte društveno prihvatljiv, a čovek se mora kretati u sistemu i društvu koji je oko njega, inače je neprihvaćen. U tom sistemu, odaje se i ostavlja mnogo informacija o sebi i svojoj porodici, koje mogu nekada biti iskorišćene i u loše svrhe.

Društvene mreže su postale mesto na kome se poznati međusobno optužuju, pa neretko taj sukob završi na naslovnim stranama. Bezbednost i privatnost na mreži su ugroženi, a postoji tendencija da to budu i u budućnosti još više. Svakom korisniku je potrebna privatnost, posebno deci jer su ona najugroženija.

Vođeni informacijama koje mreže imaju o nama, ali i sve većim brojem dece koja su na njima, snimljen je i film „Nepopravljivi Ron“. Film prikazuje kako jedna kompanija pravi savršenog prijatelja, za svako dete ponaosob, a koji je nastao prikupljanjem informacija sa interneta o tom detetu. Završava se mešavinom romantičnog viđenja da će čovečanstvo i dalje ceniti iskrene prijatelje, ali i da će tehnika i mreže ostati sveprisutni i u budućnosti.

Zamislite da vam neko ovoga momenta oduzme sve društvene mreže na mesec dana, da nemate priliku da objavite ni jednu svoju sliku, sliku dece ili izrazite svoje mišljenje i stav o stanju u medijima i društvu? Teško. Koliko su različite platforme krive za uplitanje u lične informacije, toliko su i ljudi krivi jer su poklekli pred tehnologijom. Čovek nema koga da krivi za izloženost u svakom smislu, osim samog sebe.  

Privatnost je osnovno ljudsko pravo, ali i pravo da vas niko ne uznemirava ili da vam se meša u život. Izgleda da je privatnost 21. veka trenutno samo u mislima i intimnim željama, u koje još nijedan softver nije uspeo da pronikne.