"Ženska matematika": Zabava ili štetan trend

Još jedan u nizu brojnih viralnih TikTok heštegova je "ženska matematika" (#girlmath), koja opisuje jedinstven način "upravljanjem" finansijama, sa kojim se povezuje na stotine hiljada žena širom sveta. Na primer, sve ispod šesto dinara je zapravo besplatno, a ako je koncert na koji smo otišli plaćen mesecima unapred, kada se konačno pojavimo na njemu, osećamo se kao da je zapravo bio "besplatan". Za neke je trend bezazlena zabava, ali drugi ga oštro kritikuju.

Najnoviji hešteg #girlmath je preplavio TikTok i postepeno prelazi i na ostale društvene mreže. U klipovima koji pripadaju trendu se mogu videti žene i devojke, koje opisuju neobičan način pristupanja novcu u svakodnevnici. Iako njihove izjave zvuče nelogično, na milione devojaka pozitivno reaguje na klipove, govoreći da se konačno osećaju da neko razume njihovo "netipično" shvatanje finansija.

Neki od glavnih primera "ženske matematike" koji se mogu videti na nekim od najpopularnijih klipova su:

Postoje brojni drugi primeri i sasvim je jasno da matematički, ovakav način razmišljanja nema smisla. U isto vreme, na hiljade ljudi u komentarima na različitim TikTok klipovima govori da zahvalni, jer nisu jedini koji razmišljaju na ovaj način i da svakodnevno praktikuju ovu "obrnutu logiku".

Iako deluje bezazleno, ovaj naizgled zabavan onlajn trend je pokrenuo nekoliko ozbiljnih diskusija o uticaju viralnih klipova na reputaciju žena i devojaka. Pre svega, mnogi kritikuju sam naziv trenda, jer može podsticati ljude da veruju da žene nisu sposobne za odgovorno rukovanje novcem. Pored toga, ceo trend mnogima deluje samo kao infantilizacija žena, koja potvrđuje verovanje da su žene samo skoncentrisane na "površna" zadovoljstva, od kojih će lako bankrotirati, iako i muškarci mogu biti podjednako neodgovorni i impulsivni kada su u pitanju finansije.

Navedene kritike su sigurno na mestu, ali da bi se naizgled "neozbiljan" trend razumeo (i kritikovao), dobro je razmisliti odakle je došao i zašto se mlade generacije povezuju s njim. Pre svega, u poslednjih nekoliko godina, mnogi mladi ljudi (posebno devojke) ne osećaju potrebu za kupovanjem nekretnina, osnivanjem porodice i sličnim "obavezama za odrasle" kao ranije. Mnogima budućnost celog sveta deluje isuviše nestabilno i nepredvidivo, da planiranje ovakvih koraka, barem za sada, nema smisla.

Umesto toga, slavi se uspeh u karijeri, trošenje novca na sebe i uživanje u hobijima, kupovini, plaćanju manifestacija i iskustva... Samim time, ovakav način razmišljanja se suptilno promoviše kroz trend "ženske matematike": "Znam da mi niko ne može obećati sigurnost i stabilnost u budućnosti, tako da hoću da živim u sadašnjosti i uživam u trošenju na sebe, bez razmišljanja o posledicama!"

Ljudi uglavnom imaju podeljene reakcije na ovakav stav. S jedne strane, postoji strah da ovakav način posmatranja sveta može ohrabriti mlade da budu "neodogovrni i sebični", dok drugi misle da je ovakav odnos prema novcu prikadan za mlade i da ne bi trebalo da se osećaju loše zbog toga.

Ne može se reći da li je trend zaista štetan, da li je samo zabavni hešteg, da li je odraz današnjeg društva, ali sigurno je interesantno kako se odnos mladih prema svetu može analizirati i preko nekoliko viralnih klipova na internetu.