BukTok zajednica: "Digitalna knjižara" za promovisanje literature na TikToku

U poslednjih nekoliko godina društvena mreža TikTok postala je ne samo platforma za zabavan sadržaj i savete "kako da...", već i društvena mreža za promociju knjiga. Nova supkultura poznata kao "BokTok" nije samo obična zabava, već i fenomen koji pomaže manje poznatim autorima da dođu do šire publike i pokažu svetu svoje književne talente.

Buktok zajednica nastala je sasvim spontano na prostoru društvene platforme TikTok, a njen naziv, kovanica dveju reči "buk" koja se sa engleskog jezika prevodi kao knjiga, i TikTok nedvosmisleno opisuje njenu namenu - promovisanje izdavača i podsticanje korisnika ove mreže da u slobodno vreme čitaju, istraže nove pravce i autore književnih dela.

Od entuzijasta do moćnog oslonca izdavačkoj industriji

Trend se veoma brzo proširio TikTok platformom, a sve više i više naloga na ovoj društvenoj mreži počelo je svoj sadržaj da fokusira na promovisanju literature i kulture čitanja, bazirajući se ne samo na poznatim književnim delima popularnih savremenih autora, već i na onim manje poznatim, koji su zahvaljujući svojoj zanimljivoj priči i načinu pisanja dostojni publiciteta.

TikTok je odjednom postao "digitalna knjižara" u kojoj se knjige svih žanrova promovišu na kreativne i inovativne načine. U većini slučajeva influenseri kroz autentične i strastvene recenzije i bez otkrivanja najvažnijih delova ("spojlovanja"), sažimaju zaplet književnog dela, prenose svoje emocije i preporučuju knjige koje su ih posebno dotakle, dok publika ima jedinstvenu priliku da se upozna sa stilom pisanja autora i tematikom i njihovih dela. 

Manje popularni autori dominiraju BukTokom

Jedna od ključnih karakteristika BukTok-a je naglasak na manje poznatim autorima i njihovim delima. Tradicionalno, bestseleri i knjige poznatih autora dominiraju policama u knjižarama, kao i marketinškim kampanjama, međutim, BukTok je promenio tu dinamiku. On je postao platforma na kojoj se češće promovišu autori koji još uvek nisu stekli publicitet i dobili šansu da budu primećeni od strane velikih izdavačkih kuća, a viralnost objavljenih videa u velikoj meri je ta koja diktira i njihovu budućnost u svetu literature.

Raznolikost sadržaja i nepristrasnost

Još jedna ključna komponenta ovog trenda je raznolikost literature koja se promoviše na BukTok-u: na ovoj platformi mogu se pronaći knjige različitih žanrova, uključujući romanse, trilere, fantastiku, naučnu fantastiku, poeziju i mnoge druge. Na taj način, kreira se pravi utisak "digitalne knjižare", u kome svako može pronaći ono što mu se najviše dopada, u skladu sa ukusima i ličnim interesovanjima. Upravo ovakva orijentisanost na širu publiku razlog je tolike popularnosti ove edukativne i kreativne zajednice TikTok-a.

Izdavači prepoznali potencijal BukTok-a

S obzirom na rastuću popularnost BukTok-a, mnogi izdavači su počeli da prepoznaju potencijal ove društvene platforme i aktivno sarađuju sa influenserima kako bi promovisali svoje knjige. Ovo je stvorilo situaciju u kojoj obe strane imaju korist: autori i izdavači dobijaju drugačiji vid promocije, veći publicitet i iskrene recenzije, dok BukTok zajednica dobija inspiraciju za čitanje, kao i ideje za nove, neistražene dubine u svetu književnosti.