Magazin

Na slici iz 19. veka pronađen davno sakriveni detalj - u pitanju je dečak-rob

Porodični portret, delo umetnika Žaka Gijoma Lusijena Amansa iz davne 1837. godine više od pola veka skrivao je mračnu tajnu, sve dok ona sasvim slučajno nije "isplivala" na površinu tokom restauracije slike. Danas, ovo značajno umetničko delo krasi Metropoliten muzej u Njujorku, a njegov značaj za američku istoriju je nemerljiv, budući da oslikava odnos robovlasnika prema svojim robovima.
Na slici iz 19. veka pronađen davno sakriveni detalj - u pitanju je dečak-rob© Приватна архива

Više od pola veka na slici "Belizer i deca Frej" skrivao se" dečak afričkog porekla, a njegova sudbina je nakon restauracije konačno otkrivena zahvaljujući kolekcionaru Džeremiju Simijenu i restauratoru Kregu Krofordu, koji su učinili sve da se petnaestogodišnjem dečaku Belizeru da druga šansa za slobodan život, pa makar to bilo i na slikarskom platnu.

Belizer - dečak rob u bogatoj porodici

Čuveno umetničko delo slikara Žaka Gijoma Lusijena Amansa, jedno je od retkih koje prikazuje život porobljenih ljudi, međutim, duže od pola veka lik dečaka bio je sakriven ispod slojeva boje. Belizer nije bio običan dečak - on je bio šestogodišnjak koga je, zajedno sa njegovom majkom, Sali, kupio bogati bankar iz Nju Orleansa po imenu Frederik Frej.

Na originalnoj slici iz 1837. godine, umetnik je naslikao troje dece imućnog bankara zajedno sa tada petnaestogodišnjim Belizerom koji je stajao u pozadini, međutim, tokom 20. veka, neko od naslednika porodice Frej odlučio je da ga "maskira" tamnom bojom i tako potpuno ukloni sa kompozicije. Zbog čega - ne zna se sa sigurnošću, ali se može pretpostaviti da je ideja bila da se taj robovlasnički segment izbriše iz istorije renomirane porodice.

"Frejev portret pokazuje iznenađujuću bliskost između svo četvoro dece, što sugeriše da je Belizer bio cenjen član domaćinstva, uprkos svom statusu roba", navedeno je na portalu ArtNet.

Slika u novom ruhu bila u porodici preko jednog veka

Nakon toga, izmenjeni portret je u porodici Frej čuvan više od jednog veka, sve dok 1972. godine, potomak bankara i njegove porodice, Korali D'Onoj Frej, nije donirao umetničko delo Muzeju umetnosti Nju Orleansa, navodno objasniviši da se ispod sloja boje nalazi davno zaboravljeni dečak-rob, Belizer.

Međutim, kustos muzeja potpuno je zanemario tu informaciju i sliku samo odložio u ostavu muzeja, ni ne sluteći da je u pitanju remek-delo koje zaista krije veliku tajnu i lik dečaka koji opisuje važan deo istorije kada je robovlasništvo zaista postojalo. Slika je sakupljala prašinu u ostavi sve do 2005. godine, kada je odlučeno da se ona stavi na aukciju i proda, a direktor muzeja je svoju odluku obrazložio lošim stanjem slike i njenom nepodobnošću da bude izložena zajedno sa drugim umetničkim delima. Tako su "Belizer i deca Frej" prodati na Kristis aukciji za 7.200 američkih dolara.

"Mislim da je to bila greška", rekao je on kasnije, kada je otkrivena misterija dečaka sa slike.

Restauracija trajala punih 18 godina

Restauracija Amansove slike počela je u momentu kada je ona dospela u ruke prvog kupca iz Virdžinije 2005. godine, da bi 16 godina kasnije stigla i do Luizijane, gde je kupio kolekcionar Džeremi Simijen. Već tada, vrednost umetničkog dela bila je znatno viša, ali tačna cena nikada nije objavljena. Zajedno sa restauratorom Kregom Krofordom, prava istina o Belizeru otkrivena je više od pola veka kasnije, a nakon završenog procesa skidanja boje sa lika tamnoputog dečaka, slika je predata muzeju umetnosti Metropoliten u avgustu ove godine.

"Delo "Belizer i deca Frej" jedno je od retkih dela koja prikazuju portret tamnoputih robova u krugu njihovih američkih porodica", naveli su iz muzeja Metropoliten. "Ova slika nosi veliki značaj."

image