Kako su mlađe generacije promenile tok korporativne komunikacije

Korporativna komunikacija decenijama unazad bila je sinonim za šablonske poruke koje počinju sa "Poštovani", a završavaju se sa "Unapred se zahvaljujem" nakon čega bi usledio tipski potpis sa imenom, prezimenom i podacima organizacije. Dolazak mlađih generacija je i u ovu sferu poslovanja doneo osveženje, a prepiske i verbalna komunikacija u kompanijama se preokrenula i postala opuštenija i manje konzervativna.

Poslovno okruženje je u poslednjih par godina doživelo preobražaj na svim nivoima - konzervativni dres kod zamenili su manje rigidni pravilnici koji podržavaju iskazivanje ličnog stila zaposlenih, tetovaže su postale prihvatljivije u većini kompanija, a drečava boja kose više nije kriterijum po kome se kandidati "otpisuju" već na prvom intervjuu. U kancerlarijama sada svira muzika, postoje "lejzi begovi" i odvojene prostorije za odmor ili fizičku aktivnost, a promenio se i stil komunikacije, kako verbalne, tako i pisane. Za sve ovo možemo zahvaliti generaciji Zed, koja je konačno "uplovila" u poslovni svet.

Smajliji i sleng doprineli opuštenijoj atmosferi u kompanijama

Pre samo par godina, bilo je gotovo nezamislivo da zaposleni u većim kompanijama pošalju mejl koji ne počinje sa "Poštovani", u kome se koriste neformalni, žargonski izrazi i smajliji. Ipak, danas je to realnost u većini firmi, i to ne samo domaćih startapa, već i međunarodnih korporacija.

"Hejjj 😉 Hajde mi pliz pusti pregled po kontima za onaj projekat što radimo sa Kinezima. Smaraju me hedovi da spremim prezentaciju asap. Pozzz, Ana" - idealno prikazuje kako se komunikacija transformisala.

"S poštovanjem", "Iskreno vaš" i slični potpisi u mejlovima takođe su skoro pa otišli u zaborav - na njihovo mesto došli su izrazi iz engleskog i srpskog slenga poput "Pozzz", "Pojjj" ili "Baj", i to je možda i dobro, jer zaposleni radno vreme ne doživljavaju kao nešto što ih stavlja u "okvire", već prostor u kome imaju slobodu da budu ono što jesu.

Pored toga, razvile su se i aplikacije poput Telegrama, Sleka i Timsa, koji su sumorne mejlove pretvorile u praktično dopisivanje, a generacija Zed ih je oberučke prihvatila i dodala još malo "finesa", poput stikera, gifova i mimova koji prate tok radnje.

"Aut of ofis" kreativni automatski odgovori

Profesionalni "Poštovani, od ponedeljka do petka naredne nedelje biću odsutan bez pristupa mejlu. Molim vas da u slučaju nužde kontaktirate mog rukovodioca" automatski odgovori tokom korišćenja godišnjeg odmora takođe su ustupili mesto zanimljivim i šaljivim automatskim odgovorima, a oni su postali svojevrsno "bojno polje" kreativnosti. Sve više mladih zaposlenih se utrkuje ko će imati originalnije obaveštenje, a njihovi potpisi neretko se šire i društvenim mrežama, što dodatno podstiče trend neformalne komunikacije u kompanijama.

"Greška 404: Zaposleni nije pronađen", "Ako sam vam potreban... žao mi je", "Pišite nekom drugom" - samo su neki od viralnih odgovora koji su prikupili gomilu "lajkova" na TikToku.

Promene prihvatilo čak 73 posto zaposlenih

Preduslov za razvoj i unapređenje komanije jeste fleksibilnost, odnosno sposobnost prilagođžavanja novim okolnostima, kako onim koje se dešavaju na tržištu, tako i onim koje su deo internog okruženja. Prema poslednjem istraživanju koje je sprovela jedna britanska kompanija, čak 73 procenta zaposlenih je usvojilo nove načine komunikacije, dok je preostalih 27 uočilo da je do promena došlo zahvaljujući mlađim kolegama, ali i dalje smatraju da je primerenije za poslovno okruženje koristiti formalne obrasce koji postoje decenijama unazad.

"Kao neko ko je po godinama veoma blizak generaciji Zed, smatram da je opušteniji vid komunikacije plodno tle za razvoj dobrih odnosa u kompaniji", navela je Aleksandra (30), zaposlena u velikoj inostranoj kompaniji koja posluje i u Srbiji. "Štaviše, mislim da od mlađih generacija možemo dosta toga naučiti - oni su neposredni, jednostavni i transparentni, a to je daleko važnije od formulacije mejla."

Ipak, neformalna komunikacija trebalo bi da nastavi postoji na pojedinim nivoima hijerarhije i u određenim situacijama: kada se obraćamo državnim organizacijama, eksternim partnerima ili top menadžmentu firme, prilikom zvaničnog izveštavanja i ugovaranja - na taj način zadržava se doživljaj da je preko puta nas profesionalna osoba.