Od vandalizma do nepoštovanja lokalne kulture: Zašto su se ovog leta turisti loše ponašali

Ovog leta smo skoro svake nedelje mogli čuti priču o turistima koji su na neki način prekršili pravila lokacija koje posećuju. Od urezivanja imena u istorijske zidine, do obaranja statua, ljudi su na neprikladne načine ostavljali svoje "potpise" na nekim od najpoznatijih turističkih mesta širom sveta. Klipovi koji prikazuju neodgovorno ponašanje postali su viralni, ohrabrujući nažalost druge da kreiraju sličan sadržaj. Zašto su savremeni turisti "gori" nego ranije?

Pošto se leto zvanično završava sledeće nedelje, možemo se osvrnuti na nekoliko događaja koji su obeležili lošu stranu turizma širom sveta u protekla tri meseca. U Francuskoj su pijani Amerikanci prespavali u zatvorenom delu Ajfelove kule, jedan turista je urezao svoje ime i ime svoje partnerke na zid Koloseuma u Rimu, a grupa nemačkih influensera je srušila statuu staru sto pedeset godina na severu Italije. Najskoriji primer stiže iz Brisela, kada se pijani turista popeo na tek restauriranu skulpturu i odlomio jedan njen deo.

Deluje kao da se navedeni slučajevi sve češće ponavljaju, pogotovo u proteklih nekoliko meseci, kao da su mnogi ljudi zaboravili osnovni bonton i iskazivanje poštovanja prema tuđem domu koji privremeno posećuju. Ipak, ne može se reći da su ljudi tek nedavno postali neodgovorni turisti, jer mnoge velike svetske znamenitosti imaju grafite, oštećenja ili slične posledice vandalizma koji su stari nekoliko decenija (ili čak vekova).

Moguća objašnjenja

Zanimljivo je da, kada čovek ode na nepoznato mesto, može veoma brzo da se opusti, a u nekim slučajevima čak veruje da je "nedodirljiv" i da zakoni zemlje ne mogu uticati na njega ("Ovde me niko ne poznaje, nikada se više ne vraćam, mogu da radim šta hoću...").

Šta je ono što savremenog turistu može činiti problematičnijim od onih u prošlosti? Jedna od najvećih promena je mogućnost deljenja iskustva na društvenim mrežama. Sigurno je da ljudi danas idu do krajnjih granica da bi dobili veliki broj klikova i lajkova: na primer, mnogi influenseri će rado uskočiti u Fontanu di Trevi i snimiti ceo događaj, samo zato što znaju da će takav sadržaj brzo postati viralan, čak iako gledaoci kritikuju njihovo ponašanje. Drugim rečima, čak je i loš publicitet dobrodošao, što samo ohrabruje ljude da nastavljaju sa nepoštovanjem lokacija na koje su otputovali. 

Postoji još jedan faktor koji je mogao uticati na savremene turiste, a to je osećaj slobode nakon pandemije. Sigurno je da izolacija i putovanje sa kovid propusnicama, uz konstantno nošenje maski, većini sveta nije prijala, tako da sada dolazi do fenomena "osvetničkog turizma". Mnogi su odlučili da "nadoknade propušteno" pa opreznost i obazrivost nisu prioritet. Nažalost, ovaj princip se razvio na najgori mogući način, tako da je za mnoge turiste osnovno poštovanje tuđeg prostora i dragocene znamenitosti skoro potpuno nestalo.

Ipak, postoje brojni onlajn profili koji isključivo objavljuju vandalsko ponašanje turista, koje drugi korisnici osuđuju i kritikuju, tako da postoji šansa da ovakva vrsta posramljivanja može podstaći ljude da dobro razmisle, pre nego što odluče da prekrše pravila ponašanja na znamenitostima zarad nekoliko lajkova. 

Preventivne mere

Osim toga, različite zemlje širom sveta postepeno uvode nova pravila, u nadi da će sprečiti potencijalno narušavanje kulturnih dobara, ali i sačuvati reputaciju određene lokacije. Prema "Bi-Bi-Siju", neki od primera su Bali ili Island, koji upućuju zvanične molbe turistima da poštuju njihovu kulturu i prirodu kada dolaze u posetu. Amsterdam je zabranio pijanim britanskim turistima da posećuju grad, u Australiji više nije moguće popeti se na stenu Uluru, jer je proglašena za sveto mesto Aboridžina, dok se u Španiji se postavljaju lažni znakovi opasnosti, kako bi turisti zaobilazili pojedine plaže. 

Slične kampanje i zabrane mogu biti veoma efikasne, ali ljudi mogu biti nepredvidivi i ipak odlučiti da ignorišu upozorenja/zakon zarad "nezaboravnog iskustva" ili popularnosti na internetu. Ipak, putovanje na nove svetske destinacije će oduvek biti čovekova potreba, a jedino što možemo učiniti je da obraćamo pažnju na sopstveno ponašanje i naučimo kulturu i običaje mesta koje posećujemo.