Magazin

Psiholozi objasnili zbog čega je novo ažuriranje Ajfona izazvalo revolt i otpor korisnika

Korisnicima Ajfona su se ovih dana uređaji ažurirali do poslednje verzije operativnog sistema, Ios17, a promene, iako trivijalne, izazvale su revolt i talas otpora. Većini korisnika Androida je ovakva reakcija ljubitelja "jabučice" bila zanimljiva i neobična, te su se psiholozi potrudili da je objasne sa njihove tačke gledišta.
Psiholozi objasnili zbog čega je novo ažuriranje Ajfona izazvalo revolt i otpor korisnika© Canva / Cup od Couple

Nedavno ažuriranje softvera izazvalo je pravu pometnju među korisnicima Ajfona, a promene, iako trivijalne, poigrale su se sa njihovom "mišićnom memorijom". Šta je to toliko razbesnelo ljubitelje "jabučice", objasnili su psiholozi, a verovali ili ne, uzrok leži u psihološkoj reakciji na promene.

Epl se poigrao sa "mišićnom memorijom" korisnika

Jedna od najvećih promena koju je donelo najnovije ažuriranje softvera jeste repozicioniranje tastera za završavanje telefonskih poziva koji se godinama unazad nalazio u centralnom delu na dnu ekrana. Sada, sa verzijom IOs 17, taster je pomeren u desnu stranu, a iako deluje banalno, ovakva promena je veoma loše prihvaćena zbog takozvane mišićne memorije - automatizovanog procesa koji se razvio kao posledica velikog broja ponavljanja tokom dužeg vremenskog perioda.

"Ovakva promena može dovesti do grešaka prilikom poziva", tvrde ljutito korisnici.

Ljubitelji Ajfina su masovno počeli da se žale na novu verziju softvera kako Eplovoj tehničkoj podršci, tako i u objavama na društvenim mrežama, a psiholozi su ovakvu njihovu reakciju objasnili racionalizacijom otpora prema promenama, koja je prirodna pojava.

Ma koliko bile beznačajne, promene izazivaju otpor

U praksi se može pronaći bezbroj primera kako su promene koje su za naše dobro, ili one minimalne, u ljudima širom sveta izazivale bunt. Prisetimo se samo uvođenja pojasa u automobilima 60-ih godina prošlog veka: njihov cilj bio je da se poveća bezbednost putnika u vozilima, ali i pored toga decenijama je ova inovacija smatrana nametanjem suludih pravila i napadom na lični prostor. Štaviše, čak i danas, pored drakonskih kazni, pojedini vozači i putnici principijelno odbijaju da se vežu u kolima.

Još jedan primer je "nova Koka-Kola" koja je bila unapređena verzija ovog popularnog gaziranog pića koja se u prodaji pojavila 1985. godine. Nažalost, ni marketinška kampanja nije pomogla ovoj inovaciji da nadmaši staru verziju na koju su potrošači navikli. Kako bi se suprotstavili promeni, ljudi su masovno počeli da gomilaju stare limenke pića i potpuno bojkotuju novu formulu, a proizvodnja je uskoro vraćena na pređašnju varijantu.

Ljubiteljima "Krajola" bojica nije se dopala čak ni sama promena naziva njihovih omiljenih proizvoda, a inovacija kompanije Binej i Smit bila je osuđena na propast. Kupci su ovom beznačajnom promenom bili toliko izrevoltirani, da su čak organizovali protest ispred sedišta kompanije, samo kako bi čelnicima skrenuli pažnju da njihove ideje nisu dobrodošle među potrošačima.

Zbog čega se javlja otpor prema promenama i na koji način ga možemo prevazići

Otpor prema promenama se javlja kada nam je "oduzeto" ono na šta smo navikli i što nam je poznato, a našoj je prirodi da težimo onome što nam je blisko i u čemu se osećamo sigurno. Razlog otpora prema promenama je strah od nepoznatog, od osećaja gubitka kontrole i nepredvidivosti, a čak i kada nam nešto nije baš potaman, ali smo na to navikli, teško ga se odričemo.

Jedan od načina da se otpor prema promenama smanji jeste uključivanje u sam proces - tako će i osećaj kontrole biti prisutan, a broj neizvesnosti koji nas u budućnosti čeka manji. Takođe, od koristi može biti i informacija da je promena neizbežna, ali za naše dobro, pri čemu bi oni koji implementirali promene redovno vršili edukaciju i izveštavanje sve dok proces ne bude završen.

image