Magazin

Igra sa tatom može imati značajni uticaj na školski uspeh deteta, pokazuje studija

Istraživanje je pokazalo da deca koja se sa očevima igraju, čitaju, pevaju i crtaju mogu imati "mali, ali veoma značajan" napredak u predškoldskom obrazovanju i ranim razredima osnovne škole. Samo deset minuta kvalitetno provedenog vremena na dan može napraviti razliku ne samo u odnosu između tate i deteta, već i u kognitivnom razvoju mališana, pogotovo kada su u pitanju logički zadaci.
Igra sa tatom može imati značajni uticaj na školski uspeh deteta, pokazuje studija© Pexels/Tatiana Syrikova

Pozitivni uticaji vežbanja različitih veština sa ocem su se najviše mogli videti kod dece u starosti od četiri do deset godina, što znači da očevi mogu imati veliku ulogu u razvijanju detetovih kognitivnih sposobnosti i kreativnosti pred polazak u školu.

"Otac koji aktivno učestvuje u vaspitanju ima jedinstven i važan efekat na školski uspeh deteta, ali na malo drugačiji način nego majka. Deca čiji su očevi više angažovani kada je u pitanju usavršavanje određene obrazovne veštine, kao što je čitanje, su pokazala bolje rezultate u školi, najviše u ranim razredima," objasnili su autori studije koja je objavljena na sajtu britanskog Lids Univerziteta.

Analizom podataka od skoro pet hiljada domaćinstava, naučnici su utvrdili da, ako očevi učestvuju u interaktivnim igrama sa decom od tri godine, kada navrše pet godina, već pokazuju određene znakove kognitivnog napretka. Pored toga, sedmogodišnjaci, koji su često učili sa očevima kada su imali pet godina, pokazali su bolje rezultate na različitim testovima znanja.

Pozitivni efekat je zabeležen bez obzira na pol deteta, nacionalnost porodice ili finansijsku situaciju u kući.

Mama i tata moraju biti tim

Iako je sigurno da su prisustvo i angažovanje oba roditelja veoma važni, naučnici su uočili određene razlike između uticaja koje oba roditelja mogu imati na dete. Pre svega, zaključili su da majka i otac uglavnom imaju drugačiji pristup i stilove komunikacije kada je u pitanju učenje deteta. Na primer, majke često pomažu kod razvijanja sposobnosti socijalizacije, kao i regulisanje emocija i ponašanja u društvu.

S druge strane, očevi pospešuju napredak u školi, jer češće preuzimaju ulogu roditelja koji je zadužen za "pomoć oko učenja", pogotovo kod predmeta kao što je matematika. 

Autori studije preporučuju da je najbolje i da majka i otac istovremeno preuzmu uloge "zabavnog roditelja za igru" i "ozbiljnog učitelja/učiteljice", ali i da pronađu dobar balans. Prema analizi, mnoge majke u porodicama češće preuzimaju ulogu glavnog negovatelja, ali pokazano je da je prisustvo i uloga oca važna ne samo za blagostanje deteta, već i za njegov budući uspeh u školi. 

image