Često ćemo čuti da roditelji i vaspitači izražavaju zabrinutost zbog obima domaćih zadataka koji imaju deca i dovode u pitanje koliko je zaista taj rad efikasan za poboljšanje znanja. "Zabrinutost je opravdana", kažu stručnjaci koji su se bavili ovom temom, a čiji rad je objavnjen u Risrč gejtu.
Koja je prihvatljiva količina domaćeg zadatka
Istraživanja sugerišu da vreme utrošeno na rad domaćeg zadatka ne bi trebalo da prelazi preko 2 i po sata za srednjoškolce. Što se tiče osnovaca, zadaci treba da im troše minimalno vremena i da su zadati tako da mogu što samostalnije da ih urade. Ukoliko se prekorači vreme, domaći zadatak najverovatnije neće imati pozitivan uticaj.
Domaći zadatak i razvijanje veština
Domaći zadaci povezani su sa boljim rezultatima na testovima za učenike srednjih škola, ali ne i za učenike osnovnih škola. Nedavna eksperimentalna studija u Rumuniji otkrila je neke prednosti za manji obim domaćih zadataka kod učenika osnovnih škola, ali to ne važi za domaće zadatke iz matematike. Zanimljivo je da se ovaj pozitivan uticaj dogodio samo kada su učenici radili domaći zadatak u proseku 20 minuta. Dakle, istraživanja sugerišu da domaći može da bude od koristi kada je minimalan.
Trebalo bi uzeti u obzir da cilj domaćeg zadatka nije samo poboljšanje akademskih veština. Oni imaju neke neakademske koristi, kao što je razvijanje odgovornosti, upravljanje vremenom i "treniranje" istrajnosti.
Ipak, previše domaćih zadataka može da ima i negativne uticaje na neakademske veštine, jer se smanjuju prilike za igru, što je od suštinskog značaja za razvoj jezičkih, kognitivnih, samoregulacionih i socijalno-emocionalnih veština. Domaći zadatak takođe može ometati fizičku aktivnost, što povećava rizik od prekomerne težine, piše Sajkolodži tudej.
Pomoć roditelja oko domaćih zadataka je korisna
Uloga roditelja je i ovde ključna i bitno je kako, a ne koliko često roditelj pomaže detetu da završi svoje obeveze.
Na koji način, odrasli mogu da pomognemo deci da bolje savladaju gradivo?
- Fokusirajte se da ohrabrite i usmerite dete, ali dozvolite mu da obavezu završi što je moguće nezavisnije. Ukoliko se deci da više autonomije u rešavanju domaćih zadataka to im može biti od koristi u akademskim veštinama, govori studija objavljena u Sajnas direktu.
- Pružite pomoć samo kada je dete zatraži. Ako su roditelji previše angažovani ili nametljivi, to može da bude povezano sa lošijim uspehom.
- Pomozite detetu da razviju rutinu koja mu pomažu da samostalno završi obaveze.
- Ohrabrite svoje dete da istraje u izazovima, a vi pokušajte da ostanite mirni i pribrani.
- Pohvalite detetov trud, jer ćete mu tako povećati motivaciju.