Poklopci za šahtove kao umetnička dela u Japanu
Poklopci šahtova većinu ljudi asociraju na beton, ulice, kanalizaciju, ali u Japanu oni predstavljaju ulično umetničko delo, koje mnogi poštuju i obožavaju. Naslikani šahtovi se mogu pronaći u čak devedeset pet odsto opština širom zemlje i najčešće prikazuju simbole mesta u kome se nalaze. Osim tradicionalnih japanskih motiva, na šahtovima se mogu videti i elementi iz popularne kulture, apstraktni ornamenti, loklana flora, fauna i scene festivala. Ilustracije služe kao jedinstveni "pečat ponosa" određenog naselja, opštine, prefekture...
Fenomen se razvio u osamdesetim godinama, kada je jedan birokrata iz Ministartstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture želeo da opravda plaćanje poreza za skupe projekte za kanalizacione sisteme, tako što je dozvolio opštinama da ukrašavaju poklopce za šahtove. Vremenom, gradovi su organizovali takmičenja u dizajniranju poklopaca za šahtove i ova tradicija se nastavlja i danas. Prema Japanskom udruženju za poklopce šahtova, trenutno postoji na hiljade vibrantno obojenih poklopaca koje pešaci mogu uočiti širom zemlje.
Ove funkcionalne ilustracije, napravljene od livenog gvožđa, predstavljaju još jedan interesantan simbol Japana, u kome je estetika često važna isto koliko i funkcija. Pomažu i kod turizma, jer se ukrašeni šahtovi mogu pronaći na razglednicama, kao štampani motivi na majicama i torbama, a mogu biti pretvoreni i u različite suverire, kao što su privesci, figurice... Mnogi blogeri i influenseri kreiraju posebne profile, na koje isključivo objavljuju poklopce koje uoče tokom putovanja u Japan.
Prema japanskim novinama "Mainići šinbun", poklopci će uskoro biti dostupni za javnost i ljubitelji ove industrijalne umetnosti će moći da kupe jedan komad za tri hiljade jena (oko dvadeset evra). Prosečan životni vek jednog poklopca je od petnaest do trideset godina, nakon čega ih kolekcionari mogu kupiti i dati im novu, isključivo estetsku funkciju. Tada postaju umetnički radovi koji se izlažu ili čuvaju u privatnim kolekcijama, tako da se njihov "drugi život" nastavlja, dok se novi krug ilustrovanih poklopaca ponovo postavlja na ulice.