Da li ste se ikada zapitali zašto kazina imaju šarene podove, a "Diznilend" roze staze
Enterijer može uticati na ljude na različite načine. Kada je u pitanju prodavnica, zabavni lokal ili bilo koje mesto koje privlači mušterije, važno je da se dizajn enterijera uklapa u imidž brenda. U isto vreme, dizajn prostora može "upravljati" čovekovim mislima na podsvesnom nivou, pa u mnogim slučajevima, pojedine kombinacije boja, tekstura i estetika nisu nimalo slučajne.
Student arhitekture i TikToker Rivs Konoli je objasnio neke od klasičnih primera dizajna enterijera u prodavnicima, zabavnim parkovima i mestima koja imaju veoma specifičan vizuelni identitet.
"Da li ste se ikada pitali zašto kazino sobe imaju tako ružne tepihe? Da bi vam podovi delovali neprivlačno, kako biste se potpuno skoncentrisali na stolove i igre koje su u toku," objasnio je u jednom video klipu. Drugim rečima, tepisi jarkih boja i maksimalističkog dezena u kazinu mogu preopteretiti naš mozak, tako da ćemo prirodno tražiti "beg" od tih vizuelnih informacija i preusmeriti pažnju na zelene, "umirujuće" stolove za kojima se igra.
Sledeći primer koji je Konoli naveo je kako kontrast boja može uticati na čovekovu percepciju prostora. "Glavne ulice u mnogim "Diznilend" parkovima su obojene roze bojom, jer tako receptori za crvenu boju u našim očima postanu premoreni, pa ostatak okoline deluje prijatno i vedro. Zelene boje zgrada se tada ističu."Kako zelena uglavnom nije boja koja asocira na uzbuđenje, pravljenje kontrasta sa roze tonovima pomaže u promeni percepcije.
Što se tiče prodavnice, izgled podova može imati veliki uticaj na ponašanje mušterija. "Još jedan način na koji enterijer utiče na naše razmišljanje je izgled podova. Na mestima koja imaju gužve, kao što su tržni centri, često se postavljaju pločice u bojama, koje nas podsvesno navode da ubrzamo korak, jer tlo deluje nestabilno, te se na taj način izbegava stvaranje gužve."
"S druge strane, tepisi u radnjama nas usporavaju, daju nam priliku da se zaustavimo, da duže gledamo artikle i možda čak kupimo nešto što nam zapravo nije potrebno. "Duty free" radnje izgledaju kao hodnici, koji su puni polica sa proizvodima, jer moramo da prošetamo kroz njih i obratimo pažnju na svaki artikal."
Osim boje, opisao je i da teksture podova mogu "promeniti" izgled određenog proizvoda. Na primer, ako je cilj da se prodaju mekani jastuci, onda bi mekani tepih bio vrsta vizuelne konkurencija, tako da bi se jastuci najbolje istakli ako su podovi i police od tvrdog, "hladnog" materijala.
Iako se navedeni primeri ne primenjuju na svakoj lokaciji, sigurno je da brojni dizajnerski izbori i estetske kombinacije nisu slučajne. Tako da, kada sledeći put odlučimo da kupimo određen proizvod, možemo da se zapitamo: da li nam je zaista potreban ili nas je izgled podova u prodavnici zavarao?