Vozni park ruskog cara Nikolaja II Romanova: "Njegovo Veličanstvo Car" i još 32 automobila

Iako na početku veoma rezervisan prema najnovijim tehnologijama tog doba, ruski car Nikolaj II ubrzo je zavoleo automobile. Carski favorit bio je Delone-Belvil, koji je nosio i naziv "Njegovo Veličanstvo Car", a pored njega, vozni park dinastije Romanov činilo je još 32 vozila na koje je utrošeno pravo malo bogatstvo.

Prvi susret ruskog cara Nikolaja II sa automobilom odigrao se 1896. godine prilikom njegove posete Sveruskoj industrijskoj i umetničkoj izložbi u Nižnjem Novgorodu, ali tada na njega ovo "čudo tehnike" nije ostavilo nikakav utisak. Štaviše, car je sa mnogo većim zadovoljstvom degustirao vina u paviljonu kneza Golicina.

Prva vožnja Nikolaja II: "Nijednom nismo udarili pešaka"

Tek nešto kasnije, 1904. godine, Nikolaj se prvi put provozao u automobilu koji je vozio njegov brat, veliki knez Mihail. Nikolaj se vozio i sa knezom Vladimirom Orlovim, koji je u to vreme posedovao luksuzni Delone-Belvil, jedan od najskupljih automobila tog vremena, a spisi Orlova otkrivali su kako su te vožnje izgledale:

"Nijednom nismo udarili pešaka. Naravno, uvek sam bio izuzetno oprezan, jer je po mom mišljenju neprihvatljivo da automobil u kojem se vozi car udari svog podanika".

Ubrzo su automobili postali svakodnevnica i u carskoj Rusiji, a kako ne bi deranžirao Orlova, Nikolaj II je odlučio da je vreme da kupi sopstveni automobil, odnosno, čitav vozni park. U tome mu je, naravno, pomogao i Orlov, kao vrsni poznavalac te industrije i pasionirani ljubitelj četvorotočkaša.

Najnoviji Mercedes, Delone-Belvil, dva Rols Rojsa i drugi četvorotočkaši

Kako bi se pripremio za kupovinu automobila, Nikolaj II je naredio da se izgrade garaže, a već tokom 1905. i 1906. godine su letnje rezidencije carske porodice, Carsko selo i Petergof, dobile posebno uređene prostorije za prve automobile. Za cara i njegovu porodicu kupljena su četiri automobila, i to ne bilo kakva, već najnoviji modeli Mercedesa, a do kraja 1906. godine carska porodica je na popunjavanje voznog parka potrošila preko 100.000 rubalja. Poređenja radi, u to vreme je prosečna godišnja plata jednog ministra bila između 1.000 i 1.500 rubalja.

Već naredne godine osnovana je i "Sopstvena garaža Njegovog Carskog Veličanstva", i tada je vozni park upotpunjen novim, prvoklasnim automobilima: stigla je još jedna tura Mercedesa, kao i Delone-Belvil (koji se caru toliko dopao kod Orlova), kao i francuska vozila marke Reno i Pežo. Iz godine u godinu, vozni park se popunjavao novim automobilima, pa je tako 1911. godine carska flota dopunjena sa dva Rols Rojs Silver Goust modela.

Ukupno, u vlasništvu carske porodice se nalazilo 26 automobila - 9 ličnih vozila cara i 17 vozila carske pratnje. Sam Nikolaj II nikada nije seo za volan, ali je zato uz svaki automobil dolazio i vozač, koji je članove carske porodice vozio u bilo koje doba dana ili noći.

Delone-Belvil - biser carskog voznog parka

Lični automobil cara Nikolaja II bio je upravo Delone-Belvil, koji mu je pažnju privukao još kada ga je vozio knez Orlov. Danas ovaj naziv ne znači apsolutno ništa, ali je u to vreme to bio najskuplji model automobila. Ova mašina je i zaista bila posebna: sa dužinom od 5,5 metara i visinom od preko 2, Delone-Belvil je bio iznad svih ostalih, u svakom smislu te reči. Krov limuzine mogao je da se otvori kako bi putnici uživali u sunčevim zracima tokom vožnje, a unutar vozila su postojali i posebni ormarići za odlaganje carskih torbi. Ovaj model se, inače, nazivao "Njegovo Veličanstvo Car", a zbog čega - objasnićemo u nastavku.

Šestocilindrični benzinski motor sa 45 konjskih snaga mogao se pohvaliti i jednim od najnaprednijih sistema paljenja: na primer, za paljenje automobila nije korišćen električni starter, već usavršeni pneumatski sistem, koji je na račun komprimovanog vazduha naizmenično rotirao radilicu i klipove. Sa ovakvim performansama, Delone-Belvil je mogao da razvije brzinu i do 120 kilometara na čas, što je bilo dostojno članova jedne carske porodice.