Kako saopštiti loše vesti, a ne izazvati buru negativnih emocija

Niko ne voli da saopštava loše vesti, naročito kada su u pitanju nama drage osobe za koje znamo da će reagovati emotivno i burno. Ipak, postoje jednostavni saveti koji nam mogu pomoći da proces saopštavanja prođe što bezbolnije za obe strane - kako za nas, tako i za onoga ko treba da čuje lošu vest.

Raskid emotivnog odnosa, prekid dugogodišnjeg prijateljstva ili saradnje, pa čak i tragični događaji - sve su ovo sastavni činioci naših života, a saopštavanje loših vesti je nekada i teže nego njihovo prihvatanje. U dobrom delu slučajeva, emocije postoje kod obe strane, a kako se nelagodna situacija ne bi pretvorila u burnu i dramatičnu, obratite pažnju kako ćete do sagovornika doneti informacije.

Pripremite se za razgovor

Saopštavanje loših vesti je uvek stresno za obe strane, a zamuckivanje, traženje pravih reči i slično može samo dodatno uneti napetost u razgovor. Kako biste to izbegli, zapišite osnovne teze o kojima će biti reči, a ukoliko imate tremu, možete i provežbati govor ispred ogledala. Naravno, to ne znači da treba da ceo razgovor "nabubate" napamet i izdeklamujete sve od reči do reči, ali one osnovne momente bi trebalo da imate u glavi u svakom trenutku. Tokom razgovora sačuvajte smirenost, ali nemojte nikako biti ravnodušni i odavati utisak da vam je svejedno.

Bazirajte se na proverenim činjenicama

Pripremite se na to sa vaš sagovornik loše vesti može primiti veoma emotivno i burno, a kako biste zaštitili oboje, budite spremni da pojasnite zbog čega se ovaj razgovor vodi i kako je do njega došlo. Sve zavisi, naravno, od slučaja do slučaja, ali onda kada imate priliku da razgovor potkrepite činjenicama, to i učinite. Neka sagovornik i sam objektivno sagleda situaciju i ovlada svim važnim činjenicama.

Odaberite pravo vreme i mesto

Veoma je važno i da odaberete pravi trenutak kada ćete lošu vest saopštiti, ali i mesto na kome ćete se oboje osećati komforno i gde vas niko i ništa neće ometati. Ukoliko nakon saopštavanja loše vesti očekujete da bi razgovor mogao da se nastavi i pređe u diskusiju, isplanirajte i to, kako ne biste jednostavno rekli sve što imate reći i samo se okrenuli i otišli. Zavisno od teme, sagovorniku će verovatno biti potrebno malo vremena da "svari" informacije i zatim o njima i popriča, pa budite spremni i na takav razvoj situacije.

Loše vesti saopštite prilikom susreta, a ne telefonom ili SMS porukom

Prekidanje emotivnog odnosa ili davanje otkaza na poslu putem poziva, poruke ili mejla je pre svega nepoštovanje druge strane, dok saopštavanje o nesrećnom slučaju, bolesti ili nekoj drugoj tragediji na isti način pokazuje i odsustvo empatije i osnovnog razumevanja ljudskih emocija. Zato, ukoliko je na vama odgovornost da sagovorniku prenesete neke loše vesti, predložite da se vidite u što kraćem roku i izbegavajte da nagoveštaje dajete telefonom.

Budite empatični, ali direktni i iskreni

Ne pokušavajte da sakrijete pravu istinu i nemojte biti isuviše nežni, meki i ranjivi kada saopštavate loše vesti. Ukoliko, primera radi, dajete otkaz zaposlenom, nemojte mu govoriti da on ništa nije kriv i da je pokazao odlične rezultate ako to tako ne mislite. Umest otoga, jasno i koncizno iznesite realne razloge otkaza i dajte "fidbek" o stvarnom stanju stvari. Isto važi i za raskid emotivnog odnosa, prijateljstva i slično.

Ne "uvijajte u ukrasni papir"

Osim toga, istraživanja su pokazala da oni koji iščekuju loše vesti uvek radije biraju da im se sve kaže direktno, bez "uvijanja u ukrasni papir" i bez predugačkih uvertira, jer tada nivo stresa samo raste. Dakle, zaobiđite raspredanje o vremenu, gužvi u saobraćaju i besmislenim temama, već odmah nakon pozdravljanja pređite na stvar. Time ćete i sebi, ali i drugoj strani skratiti muke i osećaj neprijatnosti, a vaš sagovornik će imati i utisak da preko puta njega sedi transparentna i iskrena osoba.

Birajte reči, ali i ton komunikacije

Ne samo da je važno da birate prave reči kada drugoj osobi saopštavate loše vesti, već je jednako značajno i da ono što govorite bude ispraćeno adekvatnim tonom. Podrugivanje, podsmesi i omalovažavanje nikako ne treba da budu deo ovako delikatnih razgovora, a ton treba da bude ispunjen razumevanjem, ali i objektivnošću.

Pokažite da vam je stalo i da želite da pomognete

Na kraju neprijatnog razgovora, obavezno pitajte sagovornika kako se oseća nakon što je primio loše vesti i pokažite da vam je stalo ukoliko i zaista jeste. Nikako nemojte glumiti brigu, podršku i slično - iskrenost je najvažnija. Ukoliko želite i imate mogućnosti nekako da pomognete, to možete i predložiti, a ako vaš sagovornik prihvati pomoć, budite odgovorni i držite do svoje reči. Najgore što može da se desi jeste da predložite pomoć, a zatim samo nestanete kao da se ništa nije desilo.