Era kompjuterizacije i masovnog korišćenja mobilnih telefona i drugih gedžeta, sa sobom je donela i veliki broj rizika. Gotovo svakodnevno se na meti malicioznih hakera nalaze mejl adrese, korisnički nalozi koje imamo na društvenim mrežama, kao i u bankama, a pored fišing poruka na koje se neoprezni korisnici "upecaju", drugi razlog za to jesu i isuviše jednostavne lozinke. Kako se zaštititi od ovakvih sajber napada, objasnili su eksperti za sajber bezbednost.
Za kreiranje kozinke koristite emotikone
Kreiranje jedinstvene lozinke je jedan od najboljih načina za zaštitu korisničkih naloga, a ono na šta stručnjaci uvek skreću pažnju jeste da se pristupne šifre nikako ne ponavljaju na više korisničkih naloga. Dakle, lozinke za mejl adresu, aplikaciju za mobilno bankarstvo i nalog na Instagramu (ili bilo koju društvenu mrežu) bi trebalo da se u potpunosti razlikuju. Takođe, eksperti za sajber bezbednost savetuju i da se prilikom generisanja lozinke, kada god je to moguće, pored slova, znakova interpunkcije i brojeva, koriste i emotikoni.
"Kada hakeri pokušaju da unesu lozinku koja je sastavljena od slova, brojeva i znakova, postoji manje od stotinu varijacija za svaki od simbola", navodi Sten Kaminski.
Kako su objasnili stručnjaci, u Junikodu postoji više od 3.600 standardizovanih emotikona, a njihovim dodavanjem se postiže viši nivo bezbednosti korisničkih naloga. U teoriji, lozinka sa pet uzastopnih emotikona je jednako bezbedna kao i tradicionalna lozinka sa devet "običnih" karaktera. Dodavanje još dva emotikona je ekvivalentno pristupnoj šifri od 13 standardnih karaktera.
"Kada u lozinci pored slova, znakova i brojeva postoji makar jedan emotikon, hakeri moraju da ispitaju još oko 3.700 varijacija", pojašnjava Kaminski.
Emotikoni i afirmacije se lakše pamte
Jedan od razloga zbog koga korisnici koriste iste lozinke za više naloga je taj što se time smanjuje verovatnoća da će ona biti zaboravljena. Međutim, ovakva taktika je veoma rizična i omogućava hakerima da istovremeno ukradu veći broj poverljivih podataka.
Kako su pojasnili eksperti, pamćenje emotikona može biti mnogo jednostavnije nego pamćenje dugih i komplikovanih lozinki. Jedino na šta bi trebalo obratiti pažnju je to da ne koristimo one emotikone koji nas mogu "odati", odnosno one koje često koristimo u komunikaciji ili na društvenim mrežama. Uz to, korisnicima se uvek skreće pažnja i na dodatne načine zaštite, poput dvofaktorne autentifikacije.
Još jedan savet, ovoga puta od psihologa, je da se kao pristupna šifra koristi i neka pozitivna afirmacija, koja kada se dopuni emotikonom, može poboljšati i raspoloženje.
"Ključ je da odaberete novu lozinku koja odražava stanje uma koje želite da uspostavite", navela je Maraja G. Šug, saradnica portala Sajkolodži Tudej.