Razvijanje muzičkih sposobnosti kod mališana je jedna od izrazitno korisnih stvari koju roditelj može da uradi za svoje dete. Zahvaljujući muzici i instrumentima, dete unapređuje disciplinu i socijalnu prilagodljivost, razvija maštu, lakše rešava probleme...
Roditelji treba da imaju u vidu da ne treba forsirati dete da "muzicira", jer to može da ga frustira i izazove kontra efekat. Psiholozi napominju da će se mališani "držati" muzike ako je to ono što žele da rade, a ne zato što ih mi pritiskamo.
Kada je pravo vreme da dete upoznamo sa muzičkim instrumentom
Sigurni smo da skoro svi roditelji uvode dete u svet pesmica još po njegovom rođenju. Muzikom su okruženi u vrtiću, školama. Neka deca su već kao jako mala iskazala interesovanja za muzičke instrumete kroz igračke-instrumente, druga se u vrtiću igraju sa gitarom ili sintizajzerom i odmah pokazuju oduševljenje.
Ipak, ukoliko želimo da ozbiljnije upoznamo dete sa muzičkim instrumentom, najbolje je da sačekamo period oko 5 godine. Stručnjaci navode da je tada mališan u stanju da obrati pažnju na ono što mu se govori i sedi oko pola sata, koliko maksimalno treba da traje čas. Malo starija deca su u stanju da shvate da je sviranje muzike proces i da neće odmah moći da osviraju određenu kompoziciju.
Prerano započinjanje formalnih časova, zapravo često odbija dete od muzike. Ako je mališan spreman za instrumente pre 5 godina, to ćemo znati po njihovom intenzivnom interesovanju - na primer, gleda brata ili sestru kako svira klavir ili traže bubnjeve ili gitaru da ih drži, pristiska dirke ili prolazi prstićima kroz žice.
Tek kasnije kada dete krene u osnovnu školu, polako razvija sopstveni muzički ukus, fizički je u stanju da udobno drži većinu instrumenata i ima snagu prstiju potrebnu za sviranje.
Kako decu upoznati sa instrumetima
Ne postoji savršen način da detetu predstavimo instrument. Pristup treba da bude prilagođen potrebama, interesovanjima i sposobnostima deteta.
Deca koja su duže fokusirana na čas i imaju prirodan afinitet prema muzici lakše se "snalaze" sa klasičnom muzičkom nastavom. Mališani koji su manje uzbuđena zbog klasičnog učenja instrumenta, verovatno su bolji sa lekcijama koje su više usmerene na zabavu, a ne na razvijanje veština.
Jedan od najboljih načina da zainteresujemo budućeg muzičara za instrument je da muziku učinimo lako dostupnom. Kada su deca izložena svakodnevno muzici, ona lakše uče muzičke koncepte kao što su ritam, melodija i promene u visini.
Instrumenti i faze
Roditelje ne bi trebalo da iznenadi činjenica da deca mogu biti u nekom periodu zainteresovana za jedan, pa onda za drugi istrument.
Blok-flauta je odličan prvi instrument koji često "vodi" do drugih duvačkih instrumenata kao što su flauta i klarinet. Neka deca mogu da rukuju violinom u ranom uzrastu, ali većina stručnjaka se slaže da sačekaju oko 6 godina da počnu sa gudačkim instrumentima, piše Perents. Što se tiče klavira, dete može da ga svira čim je u stanju da dotakne klavijaturu i čim ima dovoljno snage da pritisne dirke.
Bitna uloga profesora muzičkog
Pored roditelja, bitnu ulogu igra i profesor muzičkog. Vešt muzički predavač će osigurati da dete nauči pravilno da tehnički koristi instrument. Nepravilna upotreba instrumenta često dovodi do razvoja loših navika kako u samom sviranju, tako može da budu uzrok povreda šake, leđa ili vrata.