Mariinski teatar: Kroz požare do hrama umetnosti u nedrima Sankt Peterburga

Od kraja 18. veka, kada je po nalogu Katarine Velike napravljen, ovaj hram umetnosti je preživeo nekoliko požara, ali se svaki put dizao kao Feniks iz pepela. Sa njegovih dasaka se u svet baleta i opere otisnulo nebrojano mnogo zvezda, a sve do jedne svoj uspeh duguju izvanrednim koreografima koji vekovima neguju tradiciju i kulturu Mariinke. Ove godine je Mariinski teatar, jedno od najpoznatijih i najboljih pozorišta opere i baleta na svetu, proslavio 240 godina svog postojanja.

Istorija Mariinskog teatra datira još iz 1783. godine, kada je imperatorka Katarina Velika izdala naređenje da se formira komisija za upravljanje predstavama i muzikom i sagradi Veliki Kameni teatar, koji je bio preteča današnjeg Mariinskog. Imperatorka je stremila ka tome da se za prestiž i glamur njene imperije čuje po celoj Evropi, a premda su umetnost i kultura oduvek bili najbolji "ambasadori" razvoja jedne zemlje, teatar je bio sasvim logično rešenje.

"Ruski teatar ne treba da bude samo za komedije i tragedije, već i za opere", napisala je Katarina Velika u svojoj naredbi.

Od maestralnog hrama umetnosti do zgarišta

Veliki Kameni teatar se gradio po projektu renomiranog italijanskog arhitekte Antonia Rinaldija, a njegovo svečano otvaranje 5. oktobra 1783. godine je privuklo puno pažnje. Okružena, ne toliko visokim građevinama, ova monumentalna zgrada je brzo postala jedan od najprepoznatljivijih simbola Sankt Peterburga, a njen enterijer i dekoracije nešto o čemu se pričalo mesecima.

Početkom 19. veka, Veliki Kameni teatar je bio restauriran, a zgrada je postala još upadljivija jer su tik do glavnog ulaza sagradili i portu sa fontanom u prepoznatljivom klasičnom stilu. Nažalost, već 1811. godine zgradu pozorišta je zahvatio strašan požar, koji je za samo dva dana maestralni hram umetnosti pretvorio u zgarište. Tako je Veliki Teatar i stajao narednih 7 godina, ruiniran i tragično pust.

"Drugi život" je pozorištu udahnuo francuski arhitekta

Drugu šansu velelepnom pozorištu je dao arhitekta Antoan Modjui, a scena restauriranog Velikog Kamenog teatra je nakon toga ponovo postala epicentar kulturnih dešavanja Sankt Peterburga. Sa njegovih "dasaka koje život znače" su se još tada u svet umetnosti otisnule mnoge svetske zvezde. Međutim, samo par decenija kasnije, istorija se ponovila: pozorište je ponovo zahvatio požar i zgrada je još jednom sravnjana sa zemljom. Srećom, žrtava nije bilo, ali je deo prošlosti zauvek izgubljen.

Ovoga puta, restauracija je započeta odmah nakon tragičnog događaja, a sve pod "dirigentskom palicom" arhitekte Alberta Kavosa, koji je bio veliki poštovalac pozorišta. Želeći da kroz svoj rad oda počast i imperatorki Mariji Aleksandrovnoj, supruzi Aleksandra II, koja je važila za pokroviteljku umetnosti, on je novo pozorište nazvao po njoj - Mariinski teatar.

Nasleđe Romanovih, nimfe i zvono sa jednog od hramova

Mariinski teatar je utemeljio tradiciju ruske baletske i operske kulture koja se brižno neguje već skoro dva i po veka. Osim toga, u zdanju se mogu pronaći i brojni istorijski artefakti koji su se u dinastiji Romanov prenosili sa kolena na koleno. Jedan od njih je i luster neverovatnih gabarita koji se danas nalazi u samom centru pozorišne sale: težak dve i po tone i napravljen od 23.000 kristala i 210 lampi, ovaj gigant je i sam po sebi umetničko delo.

I plafon Mariinskog teatra je umetnost svoje vrste: na njemu su prikazane nimfe i amori koji su okruženi portretima 12 velikih ruskih pisaca, koji su tu kao podsetnik da je izvorno Mariinski teatar bio namenjen i za operske i dramatuške postavke.

U zdanju pozorište se nalazi i zvono staro puna dva veka koje se koristi u izvođenju opera "Hovanščina" i "Boris Godunov". Prema legendi, ono je bilo skinuto sa jednog od peterburških hramova, a po početka svoje "pozorišne karijere" je nekoliko decenija proveo na dnu obližnjeg kanala.