Kako bismo doneli ispravu odluku potrebno je sagledati situaciju iz različitih perpektiva, vodeći računa da nam ništa ne promakne, a važanost činilaca ne umanji. Ovo može biti izazovno. Srećom, britanski psiholog Edvard de Bono ima razvijenu metodu 6 šešira.
Šta je metoda 6 šešira
Svaki od šest šešira predstavlja jednu tačku gledišta, odnosno jedan stil razmišljanja koji bi trebalo da primenite kada donosite odluku. Poenta je da svaki od tih šešira "stavimo na glavu" jedan po jedan, i uz pomoć njih sa različitih aspekata sagledate situaciju.
Svaki šešir je različite boje:
- Žuti šešir je simbol optimizam. Kada vam je on "na glavi", sagledavate sve prednosti ovog rešenja i mogućnosti koje vam ono otvara.
- Zeleni šešir je šešir kreativnosti. Kada "nosite" ovaj šešir, dozvolite sebi da slobodno generišete ideje bez ikakve cenzure, da istražite razne kreativne opcije i sagledate njihove šanse ili pretnje koje se mogu javiti kao posledica.
- Crveni šešir predstavlja emocije. Obratite pažnju na osećanja koja vam odluka izaziva, poslušate svoju intuiciju i unutrašnji glas. Pokušajte da zamislite kakve bi bile i emocionalne reakcije drugih ljudi. Ovo je odličan način da povežete emocije sa racionalnim donošenjem odluka.
- Beli šešir su analitičko razmišljanje i racionalnost. Kada "nosite" ovaj šešir treba da se fokusirate na podatke i analizirate sve informacije koje su vam dostupne.
- Crni šešir treba da vas smesti u režim ozbiljne kritike. Za razliku od žutog koji je tu da sagledate sve sa optimizmom, dok imate "na glavi" crni šešir, treba da tražite isključivo nedostatke rešenja. U ovom šeširu treba da simulirate najgore scenarije i razmislite koje su to štetne posledice koje vaše rešenje može doneti.
- Plavi šešir je odgovoran za strateško razmišljanje i kontrolu. On je potreban da biste mudro upravljali procesom, na vreme primetili da nešto ne ide po planu i brzo promenili šešir radi ponovnog sagledavanja situacije.
Kako bi upotreba ovih šešira izgledala na praktičnom primeru?
Recimo da treba da odlučite da li da promenite posao: kada "stavite na glavu" žuti šešir videćete sve prednosti koje ta promena sa sobom donosi: to može biti rad od kuće, a samim tim i više vremena za vas, može biti veća plata ili jednostavno lepše okruženje. Zeleni šešir će vam otvoriti kreativan pogled na promenu - možda možete da preuredite prostor u kome radite, obogatite ga na neki način, a sigurno nešto i naučite na novoj poziciji. Crveni je tu da sagledate kako se osećate po pitanju promene - da li ste srećni, uzbuđeni, ili možda uplašeni.
Beli šešir nam služi da budemo racionalni - da sve pluseve i minuseve stavimo na papir. Crni šešir ćemo koristiti da vidimo koje su najgore posledice koje naša odluka može doneti - da li postoji rizik da uskoro kompanija propadne, a mi ostanemo bez posla, da li je to nemogućnost otplate kredita jer ćemo imati manju zaradu, i tako dalje. Na kraju, plavi šešir je tu da pogledamo i nekoliko koraka napred i vidimo gde će nas takva promena odvesti "na duže staze" - ako uvidimo da postoji nešto što ne želimo na svom putu, možemo se vratiti unazad i "staviti na glavu" neki od šešira ponovo.
Kojim redosledom koristiti šešire
Ne postoji univerzalno pravilo kojim se šeširi "stavljaju na glavu", te je na vama da odaberete onaj koji će biti prvi u nizu. Ono o čemu treba voditi računa ukoliko odluku donosite sami je da ni jedan ne preskočite, odnosno da ne umanjite njegov značaj u odnosu na preostale.
Ova tehnika se, međutim, ne mora koristiti samo kada ste "jedan na jedan" sa svojim mislima, već je jednako uspešno možete primenjivati i u grupnim besedama i interaktivnim radionicama. Ukoliko broj članova dozvoljava, možete svakom ponaosob dati jedan od šešira i tako sagledati širu sliku svake pojedinačne odluke - ne samo da ćete se jako dobro zabaviti, već i doneti rešenje koje je dobro promišljeno.