Zašto je slika nesrećne neveste iz 19. veka postala viralni trend
Možda ste već videli ovu sliku na TikToku ili Instagramu, na kojoj je prikazana mlada žena, obučena u venčanicu, okružena svojim prijateljicama na dan venčanja. Na njenom licu ne vidimo nikakve naznake radosti ili uzbuđenja (koje uglavnom očekujemo od devojaka koje se udaju), već nešto sasvim drugo.
Slika nosi naziv "Uzdržana verenica" i naslikao ju je francuski slikar akademskog realizma, Ogist Tulmuš u 1866. godini. Mlada je okrenuta ka nama, a njen pogled govori više od hiljadu reči - deluje kao da je zakolutala očima i zaustavila ih na posmatraču, možemo videti veoma suptilno namršten izraz lica, a njen govor tela govori da je umorna, iako drži glavu visoko.
Dve prijateljice je teše i pokazuju empatiju, dok treća posmatra svoj odraz u ogledalu i možda zamišlja svoje venčanje u budućnosti na naivan i optimističan način, kao da ne primećuje nezadovoljstvo sa kojim se njena drugarica suočava.
Svi navedeni detalji ukazuju da oa ne želi da stupi u brak sa (verovatno bogatim) čovekom kojeg je odabrala njena porodica. Ovakva psihološki duboka scena nije uobičajena za ovaj period istorije umetnosti i motive, ali možda je upravo zbog toga postala popularna danas.
Korisnice TikToka, uz prateći audio dramatične kompozicije Verdijevog "Rekvijema", koriste ovu sliku kao odgovor na brojne izazove i očekivanja koja im društvo nameće. Neimpresionirani izraz lica mlade, koji skriva određenu dozu besa, služi kao rekacija na neprijatne interakcije i nepravde sa kojima se žene svakodnevno suočavaju, postala je digitalno ogledalo za žene od kojih se očekuje da prihvate neželjene pozicije u kojima se nalaze, bez obzira na njihovu ličnu sreću i blagostanje.
"Ponašaš se baš kao tvoj otac/tvoja majka", "Bila bi lepša kad bi se nasmešila", "Opusti se, to je samo šala", "Kada ćeš više da se udaš i rodiš decu," i još mnoge druge rečenice služe kao primeri za rečenice koje su mnoge žene čule tokom svog života, koje na površini možda ne deluju toliko ozbiljno, ali zapravo prikrivaju dozu omaložavanja. Od žena se uglavnom očekuje da bez problema prihvate ovakve komentare, dok "Uzdržana verenica" predstavlja iskren osećaj frustracije i ljutnje koji se javlja u takvim trenucima.
Iako je nesrećna mlada pronašla savremenu publiku, ova slika nije bila poznata u periodu kada je nastala. Ogist Tulmuš se kretao u društvu visokog staleža Pariza i preženo je slikao bogate dame, koje je predstavljao u najlepšem svetlu. Žene na njegovim slikama su bile odevene u najskuplje haljine, posmatrale su svoj odraz u ogledalu, ležale u krevetima, čitale knjige i ljubavna pisma... Drugim rečima, njihov život im je pomagao da budu neopterećene problemima kao što su ratovi ili siromaštvo, delovao je idilično, što se moglo videti na njihovim opuštenim, blago nasmejanim izrazima lica.
Upravo zbog navedenih motiva se "Uzdržana verenica" toliko ističe u njegovom opusu. Očigledno je da mlada nosi skupu odeću i nalazi se u luksuznoj prostoriji, baš kao modeli na drugim slikama, Tulmuš joj daje sasvim drugačiji karakter, koji odražava njeno psihološko stanje i duboku nesreću usled nedostatka izbora, iako živi na visokoj nozi. Ona je jedinstven prikaz "ženskog besa", onog koji mora biti skriven da bi se poštovala pravila društva u kome se ona nalazi. Upravo ova vrsta "tihe nepravde" je nešto sa čime se žene širom sveta poistovećuju i dan danas, a viralna mlada sa slike je još jedan primer ove unutrašnje borbe.