U novembru prošle godine, jedan korisnik platofrme Iks je napisao da misli da svi muškarci potajno veruju da bi uspešno mogli da prizemlje putnički avion slučaju nužde. Na objavu je reagovalo preko 50 hiljada ljudi a brojni korisnici su u komentarima potvrdili ovu teoriju, dodajući da veruju da su isprobali dovoljno onlajn simulacija u kojima su upravljali avionom i da bi bili uspešni u ovakvom zadatku.
"Malo se dvoumim, ali sam optimističan", "Sigurno je bilo ovakvih slučajeva, verujem da svako ko može da prati instrukcije kontrolora leta može da spusti avion" i slični komentari pokazuju da bi mnogi muškaraci rado probali da upravljaju avionom.
Ubrzo nakon toga, na TikToku se proširio trend u kome žene pitaju svoje muževe ili braću da li veruju da bi umeli da prizemlje avion u slučaju opasnosti, na šta su mnogi odgovorili potvrdno. "Volela bih da mi je samopouzdanje visoko kao kod muškaraca koji veruju da je tako lako spustiti avion...", pisali su korisnici u komentarima kao odgovor na ovaj trend.
Ranije ove godine, jedna američka anketa u kojoj je učestvovalo preko 20 hiljada ljudi je potvrdila teoriju da mnogi muškarci imaju čak previše poverenja u svoje "sposobnosti", iako nemaju prethodnog iskustva. Svaki treći muškarac je rekao da veruje da bi mogao da spusti avion na zemlju u slučaju nužde, dok svaka peta žena veruje da bi možda bila uspešna.
Pored toga, postoje priče iz stvarnog života koje dodatno mogu ohrabriti ove vrste fantazije herojstva. Prošle godine u Floridi je jedan putnik, bez prethodnoh iskustva, uspeo da prizemlji mali avion (uz detaljna uputstva kontrolora leta), nakon što se pilot onesvestio.
Nažalost, samopouzdanje i onlajn simulacije ne mogu da garantuju uspeh.
"Novim pilotima je uglavnom potrebno najmanje 50 sati obuke da bi dobili prvu licencu, a najveći deo ovog vremena se koristi za vežbanje sletanja... Ako idete previše sporo, krila vas više neće održavati u vazduhu i letelica počinje da pada. Ako idete previše brzo, teško ćete se dočekati na zemlju i verovatno nećete sleteti na pistu" objasnio je pilot sa skoro 20 godina iskustva, za magazin "Dži-Kju".
On smatra da, u hitnim slučajevima, najbolje je prepustiti da autopilot reši problem, koji će u ekstremnim slučajevima automatski spustiti avion na zemlju. "Kao muškarci, ponekada možda imamo previše samopouzdanja, pogotovo kada mislimo da će upravljanje velikim mašinama biti dobar izazov," zaključio je.
Da bi profesionalni pilot bezbedno spustio avion na zemlju, mora da obraća pažnju na brzinu, prati pravila vazdušnog saobraćaja, uspešno komunicira sa kontrolorima leta, bude skoncenctrisan, uzme mnoštvo faktora u obzir pre donošenja odluke... Upravo zbog toga, piloti moraju da prođu intenzivnu teorijsku obuku, pre nego što zakorače u letelicu. Potrebne su godine da bi pilot mogao da upravlja putničkim avionom, tako da postoji vrlo mala šansa da bi običan putnik, koji nema nikakvo prethodno iskustvo, uspeo da prizemlji avion, pogotovo ako je u pitanju stresna situacija.
Srećom, mala je verovatnoća da će se iko od nas naći u ovoj situaciji, jer još uvek nije zabeleženo da i pilot i kopilot nisu u stanju da bezbedno upravljaju avionom.