Magazin

Reč 2023. godine je "riz" prema Oksfordskom rečniku

Izdavačka kuća Oksford juniverziti pres, koja objavljuje Oksfordski rečnik, proglasila je "rizz"(riz) za reč godine, naglašavajući popularnost termina kog koristi generacija Zed. Definiše se kao sposobnost da se privuče ili zavede druga osoba, a veliku primenu ima na društvenim mrežama odakle je zapravo i potekla.
Reč 2023. godine je "riz" prema Oksfordskom rečniku© astize/pixabay

Oksfordska reč godine je "rizz" koja podrazumeva internet sleng za romantičnu privlačnost i uglavnom je koriste mladi ljudi. Veoma je popularna na društvenim mrežama i hešteg #rizz ima milijarde pregleda na TikToku.

"Upotreba ove reči dokazuje da fraze koje potiču iz internet kulture sve više postaju deo svakodnevnog govora", rekao je Kasper Gratvol iz Oksford lengvidža, a piše Bi-Bi-Si.

Reč se definiše se kao sposobnost da se privuče i šarmira romantični ili seksualni partner i smatra se da je nastala skraćivanjem reči harizma (charisma). Takođe, postoji i glagol "rizz up", čiji bi prevod bio privući, zavesti ili flertovati sa nekim.

Na njenu polularnost su uticali jutjuber Kai Senat, kao i glumac Tom Holand koji je na pitanje šta je tajna njegovog "riza" rekao da je nema i da je svoju devojku, glumicu Zendaju osvojio upornošću.

Lista "finalista" - šta znače reči koje su ušle u uži izbor

Na spisku za Oksfordsku reč godine, "takmičilo" se još osam reči, ali posle glasanja na internetu, četiri su ušle u uži izbor, posle čega su reč godine proglasili stručnjaci.

"Beige flag" - karakterna osobina koja se odnosi na osobe kojima nedostaje originalnost.
"Situationship" - romantična ili seksualna veza koja se ne smatra formalnom.
"Parasocial" - označavanje veze koju karakteriše jednostrani, neuzvraćeni osećaj intimnosti koju oseća obožavalac neke poznate ličnosti.
"Heat dome" - sistem visokog pritiska iznad određene geografske oblasti.
"Swiftie" - entuzijastičan obožavalac pevačice Tejlor Svift, u prevodu kod nas "sviftovci"
"Prompt" - instrukcija data programu veštačke inteligencije, algoritmu koja određuje ili utiče na sadržaj koji generiše.
"De-influencing" - praksa obeshrabrivanja ljudi da kupuju određene proizvode, ili ohrabrivanja ljudi da smanje potrošnju posebno preko društvenih mreža.

Oksfordova reč godine za 2022. bila je  "goblin mode", žargonska reč za ponašanje koje je bezobzirno, samodovoljno, lenjo, aljkavo ili pohlepno.

image