Znanje o sajber bezbednosti u digitalnom dobu u kome živimo je veoma važno, ali mnogi od nas još uvek nisu dovoljno informisani o potencijalnim opasnostima, kao i načinima sprečavanja hakerskih napada. Srećom, etički haker Laura je za "Dejli mejl" objasnila kako sami možemo da odredimo da li postoji rizik za nas i naše uređaje.
Šta je etički haker
"Moj posao je da "upadnem" klijentima u telefon, objašnjavam im kako da to primete i pomognem im da me "izbace"," objasnila je.
Drugim rečima, etički hakeri koriste "neetičke postupke" da bi ljudima pomogli da identifikuju problem sa njihovim aparatima, a često nude i simulacije hakovanja, kako bi klijentima pokazali na šta treba da obrate pažnju ako su izloženi riziku. Neke od glavnih "crvenih zastavica" su:
Tačkice na ekranu
Ako se na ekranu Androida niotkuda pojavi zelena tačkica (ili na ekranu Ajfona narandžasta tačkica), to može biti znak da smo hakovani ili da je na naš telefon instalirana neispravna aplikacija. Ovakve tačkice se pojavljuju kada je uključena kamera ili mikrofon, ali i kada postoji mogućnost da se na telefonu nalaze aplikacije za špijuniranje.
"Zlonamerni programi mogu da snimaju zvuk mikrofonom, čitaju naše poruke i pronađu našu lokaciju. Ovakve aplikacije često koriste sajberkriminalci ili ljudi koji žele da nas uhode," objašnjava Laura.
U ovom slučaju, dobro je da pregledamo sve aplikacije koje imamo, izbrišemo one koje su nam nepoznate ili da pokušamo da telefon vratimo na fabrička podešavanja. Ako je sumnjiva aplikacija još uvek tu, možemo da se obratimo stručnjaku i uređaj odnesemo u servis.
Telefon se brzo zagreva
"Kada su deljenje lokacije, mikrofon i druge funkcije konstantno uključene, onda se mnogo više troši baterija i telefon će brže da se zagreje. Tada je dobro da ponovo pregledamo sve aplikacije koje imamo. Neke mogu da se "uvuku" kada smo želeli da instaliramo nešto drugo, a nekada slučajno možemo da ih preuzmemo kada kliknemo na nepoznati link."
Laura dodaje da su mnoge opasne aplikacije "zamaskirane", tako da ikonice ili nazivi liče na aplikacije koje svakako imamo u telefonu, tako da je važno da budemo veoma pažljivi kada pokušavamo da pronađemo "uljeza".
Mejlovi od banke i aplikacija
Ako dobijamo neočekivane i neobične mejlove od banke ili od aplikacija koje redovno koristimo, pogotovo ako je u njima pitanje da li želimo da menjamo šifru naloga, to znači da naše informacije mogu biti u opasnosti. U ovom slučaju, Laura savetuje da brzo reagujemo.
"Ako primetite da šifre koje koristite za naloge i aplikacije koje najčešće posećujete više nisu u funkciji, onda postoji mogućnost da su hakeri preuzeli naloge."
Pozivi i poruke od banke
Na kraju, dobro je da zapamtimo da hakeri ne moraju da imaju pristup internetu da bi nas prevarili. Mogu da se pretvaraju da su naša banka, da naprave broj telefona koji izgleda ubedljivo i šalju nam poruke ili prave pozive koji nas navode da delimo informacije o računu ili donosimo određene štetne finansijske odluke. Ako nemamo poverenja, najbolje je da odemo u našu banku i uživo rešimo problem.